Vintersykling i mørket
– Gjør deg så synlig i trafikken som overhode mulig!
Sykler du uten fastmontert lys på sykkelen og blir stanset i en kontroll, risikerer du et forenklet forelegg på 1200 kroner.
– Gjør deg så synlig i trafikken som overhode mulig! Riktig lys og refleksbruk er en billig forsikring for å forebygge ulykker, skader og farlige situasjoner, sier politikontakt i Nordre Follo kommune, Solveig Kjeserud.
Hun reagerer på at det er mange som sykler uten lys og refleks, og det er mange som går uten å bruke refleks.
– Jeg skal ikke spekulere i hvorfor, men det er kanskje lett å glemme i en hektisk hverdag? I tillegg er min påstand at mange tror de synes bedre enn de faktisk gjør, men faktum er at dersom det er mørkt og kanskje også regn, er det fryktelig vanskelig å se at det kommer en sykkel i veibanen eller en fotgjenger i et gangfelt, sier Kjeserud.
Farlige situasjoner
Kjeserud påpeker at denne vinteren har vært, og er mørk og våt, og det har vært sykkelføre stort sett fra høsten og til nå.
– En ting er at lys på sykkelen er påbudt, men det er også viktig for å være mest mulig synlig både for bilister, andre syklister og for fotgjengere. En beveger seg flere ganger ganghastighet på sykkel, og spesielt el-sykkel, og det er vanskelig for andre å se deg dersom du er helt mørklagt, noe som kan skape farlige situasjoner både for deg selv og andre, sier politikontakten.
1200 kroner i bot
i utgangspunktet skal man ha lys fastmontert både foran og bak på en sykkel. Dersom du sykler uten fastmontert lys på sykkelen og blir stanset i en kontroll, risikerer du et forenklet forelegg på 1200 kroner.
– Dette kan du velge å vedta på stedet. Dersom du ikke er enig og velger å ikke vedta forelegget, kan forholdet bli anmeldt og da blir det opp til retten å avgjøre om du har brutt reglene eller ikke, sier politikontakten.
Hun sier at dersom du kun har lys foran eller bak på sykkelen vil det vil bli en vurderingssak og veies i forhold til trafikksikkerheten om politiet skal reagere på forholdet eller ikke. Et eksempel kan være dersom du sykler langs en mørklagt vei med kun lys foran.
– Dette vil potensielt kunne være en farlig situasjon dersom det kommer et kjøretøy bakfra og syklisten er vanskelig å se, sier Kjeserud.
8 av 52 fikk bot
Siste sykkelkontroll med fokus på lys, refleks og adferd, ble gjennomført av Øst politidistrikt på morgenen 24. oktober i fjor, flere steder i Ski sentrum. En uke tidligere ble den varslet på Facebook-siden til Øst politidistrikt.
– 52 sykler ble kontrollert og det ble utstedt 8 forenklede forelegg. Forut for dette hadde politiet mottatt mange henvendelser og bekymring fra publikum på at mange syklister ikke overholdt trafikkreglene og skapte farlige situasjoner, og at svært mange syklet uten noen form for lys eller refleks, sier Kjeserud.
Regnes som kjørende
Husk at syklister er å regne som kjørende, og de må i all hovedsak følge rettigheter og plikter som andre kjørende.
– Eksempler på dette er å vike for fotgjengere i gangfelt, vike for trafikk fra høyre, plassere seg riktig i veibanen og å ikke sykle mot rødt lys, regler vi ser ofte brytes, sier politikontakten.
Husk om refleks
Politikontakten sier at det også stilles krav til refleks på sykkel, men at du ikke får et forenklet forelegg for å ikke ha refleks i tillegg til lys. Samtidig presiserer hun følgende:
– Dersom du ikke har refleks fastmontert på sykkelen din, bør du bruke refleks på klærne i tillegg. Det gjør det lettere for bilister og andre å se at du kommer og det gjør sykkelturen vesentlig mye tryggere for deg selv og andre, sier Solveig Kjeserud.
Les også: Færre syklister enn i 2015