Nytt Vinterbrokryss mulig i 2022
- Ny E18 til Vinterbro kan være ferdig til bruk i 2022, forteller prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.
Hvis Stortinget gjør alvor av å framskynde E18 kan vi altså kjøre på ny vei om fem år.
Den 16 kilometer lange strekningen Retvet-Vinterbro er siste ledd og den mest trafikkerte strekningen av ny E18 mellom Svenskegrensen og Oslo. Opptil 20.000 kjøretøy benytter veien hver dag.
Ifølge Vegvesenet vil det koste ca. 7 milliarder kroner å bygge veien.
Veistrekningen bidrar til å komplettere E18 som motorveg fra Oslo til Stockholm, og som er en av de viktigste utenlands-forbindelsene i vårt nasjonale transportsystem.
Vinterbro er proppen
Vinterbrokrysset hvor E6 og E18 møtes er Norges mest trafikkerte kryss, og hvor ca. 25 prosent av tungtransporten ut og inn av Norge passerer.
– Her må både infrastruktur og kjøremønster endres. Eksisterende bruer må rives til fordel for nye med annen kurvatur. Vinterbrokrysset skal bygges om for å gi plass til to felt for E18 i begge retninger. Ny bru for E18 skal blant annet bygges over E6. Dette er selvsagt en stor utfordring, sier Bustnes Amundsen til Oppegård Avis sitt søstermagasin MTlogistikk.no.
Full trøkk
Det er bred enighet på Stortinget om fullt trøkk på E18. I årets statsbudsjett er det bevilget 20 millioner kroner til å starte prosjekteringen inneværende år. Dette for å holde trykket oppe og sikre kjappest mulig framdrift.
Bustnes Amundsen må ha en konkret bestilling på jobben fra sine overordnede før hun kan iverksette planene.
– Vi får ikke lyst ut før vi vet hva ny Nasjonal transportplan inneholder. Den kommer i april og skal vedtas på Stortinget i juni. Men klarer vi å framskynde prosjekteringen kan den tekniske detaljplanleggingen starte til høsten. Vi venter spent på hva som står i NTP, sier prosjektlederen for E18.