HER GIKK DET BRA: Like før klokken 08:20 fredag morgen 8. desember ble en mann i 50-årene påkjørt av en bil i Sønsterudveien, like ved Kolbotn Bil og innkjørselen til Frøyas vei. Han krysset veien i fotgjengerovergangen. Denne gangen gikk det bra, men dessverre har det ikke gått bra i alle ulykkessammenhenger i Folo i 2017, skal vi tro tall fra Statens vegvesen.

Tre trafikkdrepte i Follo i 2017

Tre personer omkom i tre trafikkulykker på veiene i Follo i 2017. Det er en person mindre enn i 2016. heldigvis fikk ikke alle ulykker i regionen dødllig utgang, og bilister henstilles til å fortsette å ta ansvar.

Det viser foreløpige ulykkestall fra Statens vegvesen, Region øst.

 Ulykkestallene varierer fra år til år. De siste fem årene har ulykkestallene variert mellom en i 2013 og fire 2016. For sju år siden mistet åtte personer livet på veiene i Follo, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen, veiavdeling Akershus.

Les også: Mann omkom i MC-ulykke

- Vi vet at vi får bort de alvorlige møteulykkene når vi bygger midtrekkverk på de mest trafikkerte veiene som E6 og E18. I resten av Akershus ser vi at mange av dødsulykkene skjer spredt utover distriktet på mindre veier. Det gjør det vanskeligere å gjøre fysiske tiltak for å forebygge trafikkdød, sier Karbø.

NB! Saken fortsetter under bildet!

Samarbeid

SER PÅ STATISTIKKEN: Avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen, veiavdeling Akershus.

Han mener offentlige myndigheter og etater må fortsette det viktige samarbeidet med trafikksikkerhet.

- Det gjelder særlig Politiet, Trygg trafikk, Statens vegvesen, Fylkeskommunen og kommunene, sier Karbø.

Les også: – Vi betalte en høy pris for frihet

Samtidig understreker han ansvaret bilførerne har.

– Til syvende og sist er det bilføreren som har hånda på rattet. Hvis vi alle holder oss edru, våkne, bruker bilbelte, avpasser farten etter forholdene og ikke bryter fartsgrensene, gir vi et svært viktig bidrag for å få ned tallet på drepte og hardt skadde på veiene, sier vegvesen-direktøren.

PS! Det blir mer om saken i papirutgaven av Oppegård Avis torsdag den 4. januar!

Powered by Labrador CMS