FRUSTRERT: Ole Berg Hansen (78) smiler tappert til fotografen, men er meget frustrert over behandlingen han og andre pasienter får av taxi-selskapet Christiania Taxi.

– Det er helt horribelt

Rullestolbruker Ole Berg Hansen (78) raser mot behandlingen han og andre pasienter får av taxi-selskapet Christiania Taxi.

Publisert Sist oppdatert

Rullestolbruker Ole Berg Hansen (78) raser mot behandlingen han og andre pasienter får av taxi-selskapet Christiania Taxi.

Torsdag formiddag hadde Berg Hansen en avtale hos Kolbotn hudlegesenter på Trollåsen. Siden han er avhengig av rullestol, ble det rekvirert en drosje gjennom systemet Pasientreiser så fort timen var over.

Berg Hansen satte seg på venterommet og formiddag ble til ettermiddag. Etter at 78-åringen hadde ventet på transport i nesten to timer, fikk Oppegård Avis tips fra en meget frustrert medpasient som opplyste oss om situasjonen.

For i løpet av de to timene pasienten måtte vente, kom det faktisk en taxi fra Christiania Taxi. Da sjåføren så at Berg Hansen satt i sin sammenleggbare rullestol, påstod sjåføren at han ikke hadde plass. Det til tross for at Kolbotn hudlegesenter hadde spesifisert i bestillingen at pasienten hadde rullestol.

Pasientreiser

  • Pasientreiser er et nasjonalt helseforetak, som sammen med 17 andre helseforetak skal sørge for at befolkningen møter gode og likeverdige tjenester på pasientreiseområdet.
  • Foretaket har ansvaret området reiser uten rekvisisjon. Dette er reiser som pasienten gjennomfører på egen hånd, og sender søknad om stønad til i etterkant.
  • Pasientreiser HF sin visjon er en enkel, tilgjengelig og kostnadseffektiv pasientreise, og våre verdier er å være engasjert, imøtekommende og pålitelig.

Sliten og lei

Da Oppegård Avis ankom legesenteret halvannen time uti «seansen», var det en sliten og lei pasient vi møtte.

– Dette er helt utrolig. At de kan behandle folk på denne måten forstår jeg ikke. Egentlig hadde jeg andre planer etter legetimen i dag, men nå vil jeg bare hjem. Jeg er sliten og lei, sa 78-åringen.

Det er langt fra første gang lokale pasienter opplever kjipe situasjoner med Christiania Taxi. Det forteller legesekretær Inger Lise Kollungstad ved Kolbotn hudlegesenter.

– Vi har dessverre hatt flere episoder, og det som sjokkerer oss er at sjåførene kan være så ufine med kundene sine. Den første sjåføren som kom i dag prøvde jeg å spørre om det var vi som hadde gjort noe feil med bestillingen, men han svarte bare frekt. Vi er helt oppgitte over dette, sier Kollungstad.

På anbud

Hadde hun fått velge, ville hun definitivt valgt et annet taxi-selskap, men jobben med pasientreiser er på anbud. Det er Christiania Taxi eller ingen.

Ole Berg Hansen forteller at han har opplevd en kraftig forverring i transportsituasjonen etter at Christiania Taxi kom inn i bildet.

– Så ille som dette har det ikke vært før, men de kommer når de gidder. Og noen ganger kommer de ikke i det hele tatt. Da Ski Taxi hadde denne jobben var det veldig bra og ikke minst hyggelige mennesker. Sjåførene i Christiania Taxi bryr seg ikke. Det er horribelt å bli behandlet slik, sier han oppgitt.

– Det er for jævlig

FIKK HJELP: Etter rundt to timer fikk omsider Berg Hansen transport hjem. Sjåføren ønsket å være anonym, så vi har sladdet bil- og drosjenummer.

Når sant skal sies, finnes det unntak. Etter cirka to timer kom det en ny sjåfør fra samme selskap. Han ga oss et lite innblikk i situasjonen.

– Dette er veldig underbetalte turer for sjåførene, så mange vegrer seg dessverre, og da blir ventetiden lang, sier sjåføren som ønsker å være anonym.

Han er ikke redd for å kritisere de av kollegene som eventuelt siler ut slike oppdrag, og som da fører til timevis med venting for pasienter.

– Jeg er helt enig i at det er ille. Det er for jævlig at det går ut over pasientene. Jeg prøver å gjøre mitt, men så lenge mange ikke gidder, så blir det dessverre slik, avslutter han, før han hjalp Berg Hansen inn i bilen.

– Beklager

– Vi beklager til kunden som har fått dårlig service. Dette vil bli tatt opp internt med sjåføren som ble opplevd ufin den dagen. De spesifikke klagene behandles og vår oppdragsgiver får fortløpende tilbakemelding på alle avvik. På et generelt vil vi oppfordre alle som opplever dårlig kundebehandling, til å sende klage til Pasientreiser, skriver Mohammad Akhtar i en e-post til Oppegård Avis, én uke etter at vi stilte selskapet en rekke spørsmål.

Han avslutter for øvrig med å poengtere at tjenestene de leverer er tilfredsstillende.

– Kvaliteten på tjenesten er tilfredsstillende. Våre statistikker viser at inntjeningen til våre løyvehavere er tilfredstillende/god, skriver Akhtar.

Powered by Labrador CMS