Ingen krav til avtale
Nordre Follo kommune har foreløpig ikke noe lokal forskrift i ryggen som kan regulere antall sparkesykler på Kolbotn.
I kjølvannet av saken vi publiserte tidligere denne uken om at elektriske sparkesykler fra selskapet Byspark er satt ut i Kolbotn, har flere lesere tatt kontakt med oss.
Noen for å vise sin glede, andre det motsatte. Noen har også stilt spørsmål om hvor mange elsparkesykler selskapet potensielt kunne satt ut.
Det spørsmålet spilte vi videre til Nordre Follo kommune.
– Byspark har ingen avtale med kommunen – det trenger de heller ikke for å kunne etablere seg hos oss. Dersom kommunen for eksempel skal kunne bestemme hvor mange leverandører som skal få etablere seg hos oss, og hvor mange elsparkesykler de kan sette ut, må kommunen ha en lokal forskrift som gir hjemmel til å bestemme disse vilkårene, forklarer Nina Larsen Tveten, avdelingsleder plan- og prosjektavdelingen, vei og park, til Oppegård Avis.
Satt på spissen betyr dette at det foreløpig, inntil en slik lokal forskrift er på plass, er opp til hvert enkelt elsparkesykkel-selskap hvor mange kjøretøy de ønsker å plassere ut.
God dialog
Foreløpig har det ikke vært store problemer knyttet til den ene leverandøren som har etablert seg på Kolbotn, men for å komme eventuelle problemer i forkjøpet, inviterte kommunen denne uken en rekke leverandører til et møte.
– Kommunen ønsker en aktiv og god dialog med leverandører av elsparkesykler, og Byspark var derfor invitert til møte hos oss i går, sammen med også andre leverandører. I møtet hadde vi dialog om blant annet kommunens forventninger til leverandørene. Disse forventningene gjelder alt fra fremkommelighet for myke trafikanter og kommunens driftspersonell, til leverandørens egen oppfølging av parkerte og hensatte elsparkesykler, sier Larsen.
Møtet beskrives som godt.
– Vi opplevde en god dialog med leverandørene, som vi ser frem til fortsettelsen av på vei mot et tilbud til det beste for alle, forteller Larsen.