I maktens korridorer
Hvordan takler hun presset og skriveriene? Og savner hun Oppegård? Vi har krøpet under huden på Lan Marie Ngyen Berg.
Lan Marie Ngyen Berg seilte etter forrige valg rett opp i toppsjiktet i politikken i Oslo. Som byråd for miljø og samferdsel, og med en ekstrem passion for det grønne, har hun travle dager.
– Ja, det blir tidvis lange dager, og jeg har ikke hatt så mye fritid det siste året, men på en annen side er dette meningsfullt arbeid, og jeg er veldig glad i jobben min, sier byråden.
Slik takler hun skriveriene
Det er sterk kontrast fra dagens Lan Marie, til den Lan Marie som tråkket rundt i Oppegård for mange år siden. Du ser henne på TV. Du hører henne på radio. Du leser om henne i avisen og på nett. Meningene er alltid mange hver gang hun er i media.
Når hun nå sitter i maktposisjon i hovedstaden, ser hun tilbake på de siste årene, og veien inn i byrådet, med stolthet, både for seg selv og for partiet.
– I mange år har man bare snakket om klimapolitikk i Norge, men jeg tror at med MDGs inntok og vekst, har det blitt lettere å både handle og å bringe miljøpolitikken mer på banen. Folk ønsker et grønt skifte. At vi kom på vippen og at velgerne så tydelig har vist at de ønsker at det skal fokuseres og handles mer rundt miljøspørsmålene, gjør meg stolt, sier hun.
Likevel er ikke hverdagen helt fri for represalier, fra både politiske motstandere og nettroll med stor skrivekløe. Det skrives mye, og det skrives kraftig.
– Hvordan jeg takler skriveriene, kommer helt an på hvem som har skrevet dem og hvordan det er skrevet. De fleste av dem som skriver ufine ting, kjenner ikke meg som person, så akkurat det går ikke så inn på meg. Det har vært mange usaklige kommentarer, men jeg tenker som så at de innbyr ikke til noen politisk diskusjon eller dialog, og da er det ikke vits å ta det innover seg. Det er nok en del folk som er nervøse for endringer, og da er det lett å hakke på dem som tenker nytt og annerledes, sier hun alvorlig.
PS! Saken fortsetter under bildet!
Gode minner fra Oppegård
Det er noen år siden hun tråkket sine daglige skritt i Oppegård. Sine beste minner fra kommunen har hun blant annet fra biblioteket.
– Jeg elsket å gå der. Jeg var der nesten hver dag og gjorde leksene mine mellom ulike fritidsaktiviteter. Oppegård har mange gode kvaliteter, og jeg reiser dit med jevne mellomrom for å besøke familien min. Jeg har alltid vært glad i Oppegård, og er spesielt glad i Svartskog, Ingierstrand og Gjersjøen. Det er mange fine turområder der, sier hun.
Ngyen Berg har alltid vært en engasjert kvinne, og engasjementet for miljøpolitikken har alltid stått sterkt hos henne.
Som alle andre utflyttere, er selvfølgelig Oppegård-folk (og lokalavisen) opptatt av om byråden har planer om å la bylivet være, og flytte «hjem».
– Hehe, vel. Det får nå tiden vise. Ingen vet hva fremtiden bringer og hvor man står om noen år, men akkurat nå er det nok bylivet som frister mest, ler hun.
– Tenk grønt
En av kommunene med mange pendlere inn- og ut av Oslo, og med mange tilflyttere fra hovedstaden, er nettopp hennes gamle hjemkommune Oppegård. På spørsmål om hva Oppegårds rolle og bidrag kan være til en grønnere hovedstad, ligger mye av svaret på to hjul, ifølge Ngyen Berg.
– Kollektivmulighetene i Oppegård er mange og gode, og folk bør benytte dem enda mer. I tillegg er det lett å komme seg inn til Oslo på sykkel. Sykkelveiene fra Oppegård og inn til Oslo har blitt veldig bra. Jeg sykler dem selv ganske ofte, og det er en flott tur. Et viktig bidrag fra Oppegård-folk kan være å sykle mer inn til jobb, og ikke minst ta mer kollektivtransport enn i dag, sier hun.
Hun har forståelse for at jobb-pendling kollektivt fra Oppegård kan være en
utfordring, både med tanke på manglende busser fra Oppegård syd og Greverud, og på grunn av busser og tog som ikke korresponderer.
– Det er viktig at folk gir tilbakemeldinger, slik at Ruter kan jobbe kontinuerlig med tilbudet, for det er viktig for byluften og miljøet i Oslo at Oppegård-folk lar bilen stå hjemme, sier hun.
Som i Oslo, går også diskusjonene i Oppegård om bilfrie sentrum, herunder blant annet på Kolbotn. Hvorvidt Oppegård er klar for bilfrie sentrum, er en helt annen sak.
– Skal man gå for noe slikt, er det viktig å snakke med folk. Hør på alle mulige innspill, og ta til deg det folk sier. Det er også viktig at dersom man skal gå for et bilfritt Kolbotn, bør man ha en visjon om hva man skal fylle tomrommene og byrommene med. Poenget er ikke å fjerne bilen for å bare fjerne den. Det må også være en merverdi, sier hun.
– Fremtiden ser uansett lys ut, og folk ønsker en grønnere hverdag. Dette må vi ta på alvor. Dette er fullt mulig å klare hvis man klarer å omstille seg og tenke på de positive effektene, avslutter hun.