Skapte butikk av fest og moro
Lørdag arrangerer Liv og Markus åpningsfest i sentrum av Kolbotn.
I starten av 2011 ville Liv Oppegård (29) fra Vinterbro ha slushmaskin i sin egen bursdagsfeiring.
– Det var vanskelig å finne noen som hadde utleie. Jeg hadde jobbet noen år på Tusenfryd, så jeg hadde en del erfaring med slush, sukkerspinn og popcorn. Jeg hadde litt oppsparte midler, som egentlig var tenkt å gå til bolig. Det ble slushmaskin i stedet, forteller Liv Oppegård.
Ballen rullet
Den første maskinen kostet 15.000 kroner. Hun rettferdiggjorde kjøpet overfor familie og venner med at hun skulle leie ut maskinen. Samtidig skaffet hun seg domenet festutstyr.no. Det tok ikke lang tid før Liv skjønte at hun trengte flere maskiner.
– Ballen begynte å rulle ganske raskt. Først kjøpte jeg to maskiner til, deretter ytterligere fire.
PS! Saken fortsetter under bildet!
Etter hvert utvidet hun med popcorn og sukkerspinn. Bedriften var allerede godt i gang, og Liv skjønte hun trengte hjelp. Fra speideren kjente hun Markus Molin Wang fra Langhus. De første årene vokste bedriften over 100 prosent hvert år. Hobbyen var i ferd med å bli jobben deres.
– Ved årsskiftet 2013/14 bestemte vi oss for å satse skikkelig. Vi omgjorde bedriften til aksjeselskap. I dag er vi åtte ansatte, med oss to på fulltid. Fra mai kommer det enda en ny på fulltid, så det går veldig bra.
Post ut – fest inn
Inntil nylig har Festutstyr vært en ren nettbutikk med lager og kontorer på Rosenholm. Observante lesere har derimot sendt mailer til Oppegård Avis og lurt på hva som skjer i lokalene i Ingierveien, hvor posten tidligere holdt hus. Mange har også kommet innom Festustyr og rost dem for å blåse liv i lokalet, som har stått tomt en stund.
PS! Saken fortsetter under bildet!
– Det er litt tøft å åpne butikk når alle spår butikkdød. Vi tror likevel det er mange som vil komme for å se og ta på varene før de kjøper. Det gjelder spesielt i segmentet til brylluper og konfirmasjoner. Man kjøper ikke nødvendigvis dekorasjoner usett fra Kina før man velger det. Derfor tror vi denne butikken har et marked. Nå håper vi lokalbefolkningen stikker innom for å planlegge festen sammen med oss, sier Markus.
Førstkommende lørdag er det stor åpningsfest i butikken hvor hver dag er en fest.
– Vi får besøk av mange samarbeidspartnere. Det skal dekkes bord til ulike fester. Alba catering kommer fra Ski og serverer italiensk tapas, Brain Cooler serverer slush, og kundene kan se designkaker, forteller Markus.
Lokalt engasjement
Festutstyr er størst på bryllup, dåp, navnefest, konfirmasjon og utdrikningslag.
– Det svinger gjennom året. På sommeren leverer vi for eksempel mye til ulike sommerfester.
– Hvor store kan dere bli?
– Vi har stadig spørsmål om vi ikke kan åpne flere butikker. Nå skal vi fokusere på å skape en trygg base her på Kolbotn før vi eventuelt gaper over mer. Netthandelen er fortsatt den viktigste inntektskilden vår, sier Markus Molin Wang.
– Noen ser på netthandelen som den store, stygge ulven. Vi har hele tiden vært fokusert på at vi skal satse lokalt, samtidig som vi er nettbutikk. Vi har for eksempel hatt mange elever fra Operasjon Dagsverk innom hos oss, vi har sponset maskiner til lokale arrangementer, og ikke minst er det netthandelen som har skapt muligheten til at vi nå åpner butikk på her på Kolbotn, sier Liv Oppegård.