Jubel for knalltall
Hos Coop Extra på Hellerasten merkes det godt at dagligvare-konkurrenten på Tårnåsen senter stengte.
Klokken er knapt bikket 07.30 en søvnig onsdag morgen, men på Coop Extra på Hellerasten er det hektisk aktivitet. Onsdag og fredag er de store vareleverings-dagene og da fylles lagrene til randen.
Midt i «stormen» står butikksjef Mona Michelsen, sjefen for de gode tider. Hun forteller at de merker det utrolig godt at Kiwi på Tårnåsen stengte for oppussing i mai.
– Å ja, vi har merket det godt at vi er den eneste butikken på Tårnåsen og Hellerasten. Vi har hatt en vekst på 30-50 prosent mot normaluker og vi har økt leveransene av kjøle- og tørrvarer med 20 prosent. Det må vi bare øke enda mer nå, for det er ikke nok, smiler butikksjef Mona Michelsen.
Hektisk er ordet som best beskriver den nye arbeidshverdagen.
– Det har jo egentlig alltid være hektisk, og kanskje spesielt under Corona, men det er klart at vi merker en så stor vekst. Vi visste jo ikke på forhånd hvor mange av Kiwi-kundene som ville havne hos oss, men det ser det ut til at veldig mange har gjort, fortsetter hun.
Økte bemanningen
Flere kunder er også ensbetydende med økt bemanning. Nå jobbes det derfor totalt rundt 100 timer mer i butikken på Hellerasten, enn tidligere. Det må til for å få jobben gjort. Årets enorme vekst tas derimot ikke for gitt av butikksjefen.
– Dette er mitt 18 år her, så det har vært en utrolig reise. Akkurat den siste veksten er det enkelte som kanskje vil kalle «flaks», men det har nå vært en opptur. Det er rett og slett kjempegøy å se at pilene peker oppover, for jeg har opplevd at det har vært snakk om nedleggelse også. Det er det ikke lenger nå, sier hun fornøyd.
Vil unngå å gå tomme
Selv om Michelsen og resten av de ansatte jubler for knalltallene, fører det også med seg noen utfordringer.
– Det mest krevende er når vi går tomme for enkelte varer. Det er ikke noe hyggelig hverken for oss eller kundene. Men det har vært utfordrende tider for enkelte produsenter under Corona, og det rår ikke vi over, sier Michelsen.
Det har snart gått et par måneder siden konkurrenten låste døren, men det hender fortsatt at tidligere Kiwi-kunder spør etter spesifikke produkter de har vært vant til å kjøpe. Det er ikke alltid Mona & co kan hjelpe.
– Alle kjeder har sine egne serier med spesielle varer, og da er det lite vi kan gjøre dessverre. Men vi prøver å være på tilbudssiden og ta inn generelle varer det er ønsker om. Butikken min er bare 599 kvadrat, så det stopper jo et sted, fortsetter hun.
Økning i tyverier
Man kommer heller ikke unna at beliggenheten rett ved en ungdomsskole, og midt i et boligområde hvor det bor mye barn og ungdom, fører med seg noen utfordringer.
– Under Corona-perioden har det vært veldig mye ungdom innom her, spesielt på kveldene og i helgene. Noen av dem kan jo tøffe seg litt for hverandre av og til. Vi har blant annet tydelige regler på at det ikke er lov med sparkesykler eller skateboard i butikken, men det overholdes vel ikke akkurat, sier hun.
Tyveri er også en kjent problemstilling. Blir man tatt, blir man også anmeldt.
– De aller fleste ungdommene vi møter er hyggelige, men vi ser også en økning i antall tyverier. Vi anmelder alle tyverier, så det kan jo få noen ubehagelige og overraskende konsekvenser hvis man blir tatt. Slike situasjoner er absolutt ikke noen hyggelig del av jobben, men det er sikkert ikke en utfordring jeg er alene om, sier butikksjefen.
Roser de ansatte
Det sies at «intet tre vokser inn i himmelen», men foreløpig ser det riktig så lyst ut for butikkgjengen på Hellerasten en god stund til.
– Det vi har hørt er at den nye Kiwi-butikken åpner tidligst i 2023. Og vi håper jo oppturen vår fortsetter etter det også. Det er bare å jobbe på fremover, smiler Michelsen.
Selv om hun er sjefen for de gode tider, er hun krystallklar på at suksessen ikke hadde kommet uten flinke medarbeidere. De vil hun gjerne gi en ekstra klapp på skuldra.
– Jeg er utrolig imponert over mine ansatte som har taklet både Corona-situasjonen og den økte trafikken på en fantastisk måte. Det har vært utrolig mye nytt å forholde seg til med krevende tiltak som måtte gjøres hver dag med tanke på smittevern og regler. Og det er ikke få handlevogner, kurver og håndtak som er vasket under pandemien, sier Michelsen stolt.