Blir en av de største
Kjell Erik er butikksjef når båtutstyrsgiganten Maritim åpner butikk på Sofiemyr.
Det er hektisk aktivitet i lokalene hvor Plantasjen tidligere holdt til. De flyttet nylig noen meter nærmere Biltema. Nå forbereder båtutstyrsbutikken Maritim åpning i løpet av mars.
– Vi skal selge alt innen utstyr til båter. I tillegg selger vi gummibåter og RIB, sier Kjell Erik Skovly, bosatt på Saltnes i Råde kommune.
Skovly er selv aktiv i båtforening på hjemstedet, og kjører selv en skjærgårdsjeep.
Maritim AS ble stiftet for 20 år siden og representerer Norges største båtutstyrskjede med over 5.000 varer i sortimentet.
Ni butikker
Selskapet, som har et hovedkontor i Arendal, har rundt 60 fast ansatte og flere sesonghjelpere i sesongen. I tillegg til stor satsning på netthandel har Maritim åtte fysiske butikker. De er lokalisert i Arendal, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Fredrikstad (to butikker), Tønsberg og på Slependen utenfor Oslo. Nå åpnes snart den niende butikken, og den ligger på Sofiemyr.
– Jeg tror denne butikken kan bli veldig spennende. Det virker som har truffet bra på stedet, og sammensetningen med de andre butikkene ved siden av. Biltema, Jysk og Plantasjen og dagligvare er en fin kombinasjon for oss. I tillegg er det kort avstand til motorveien, så jeg tror vi vil trekke kunder både sør- og nordfra.
– Det er jo et lite stykke herfra til kysten. Har det noe å si?
– Nei, det tror jeg ikke. Alle bor jo heller ikke ved kysten heller. I Fredrikstad har vi for eksempel mange kunder fra indre Østfold, sier Kjell Erik som fra før også er daglig leder for Maritims to butikker i Fredrikstad.
Blant de største
På Sofiemyr vil Maritim disponere cirka 900 kvadratmeter.
– Det blir en av de største. Jeg tror butikken i Stavanger er litt større.
Eksakt dato er ikke helt fastsatt ennå, men Skovly sier åpningen vil skje i løpet av mars. Da Oppegård Avis var innom lokalene mandag denne uken var de ansatte i full gang med å få varer ut i hyllene. Maritim på Sofiemyr vil ha tre-fire fast ansatte i tillegg til sesongarbeidere.
Skovly forteller at målgruppen til Maritim er både båteiere og de som går med planer om å investere i båt.
– Mange skaffet seg båt i fjor da koronaen kom. Det ser også ut som det fortsetter i år.
Korona-oppsving
På linje med byggevareforretninger har også Maritim hatt et sterkt oppsving i koronatiden.
– Alle skulle pusse opp, og det var også veldig mange som kjøpte båt da de ikke fikk reist. Jeg tror båt, bobil og oppussing var de store tingene i 2020, sier Kjell Erik Skovly med et smil.
Båtutstyrsbutikken er selvsagt en sesongbetont bransje, og går nå inn i høysesongen med vår og sommer.
– Nå gleder vi oss til å kickstarte sesongen for båtutstyr på Sofiemyr, sier Kjell Erik Skovly.