Fjerning av busslommer i Sønsterudveien og Kongeveien
Kjemper for busslommene i Sønsterudveien og Kongeveien
Eirik Storjordet fra Kolbotn har startet en protestaksjon med en underskriftskampanje for å stoppe arbeidene med fjerning av busslommene i Sønsterudveien og Kongeveien.
– Det igangsatte arbeidet på disse fylkeskommunale veiene må stoppes inntil nye trafikkmålinger og en grundig konsekvensanalyse viser at det er grunnlag for å gjennomføre tettingen av busslommene, sier Eirik Storjordet (71).
Rundt 150 innbyggere har signert underskriftskampanjen "Nei til å tette busslommene i Kongeveien og Sønsterudveien i Oppegård kommune", som 71-åringen fra Kolbotn satte i gang i går kveld. Hittil i kveld har innlegget hans blitt delt 175 ganger.
Oppegård Avis har tidligere skrevet at arbeidet med fjerning av busslommene i Sønsterudveien er nå satt i gang. Onsdag denne uken startet arbeidene ved Kolbotn kirke og vil fortsette oppover i Sønsterudveien frem til begynnelsen av desember.
Les også: Anleggsarbeidene i Sønsterudveien starter opp i morgen
Kontaktet ordførerne og fylkespolitikerne
Foreløpig driver SVV med å legge ned de nye telefonkablene, men snart skal busslommene erstattes med kantstopp, slik at bussene stopper i veien mens de slipper passasjerer av og på. Det betyr at bilene må stå bak og vente. Dette er noe Eirik Storjordet liker svært dårlig.
– Jeg håper ordførerne i Oppegård og Nordre Follo kommuner, fylkesordføreren og de lokale fylkespolitikerne engasjerer seg i saken og stopper dette før det blir for sent, sier han.
Storjordet sier han har kontaktet ordførerne i Oppegård og Nordre Follo, fylkesordfører Roger Rydberg (Ap), lokale fylkespolitikere Gunnar Melgaard (H), Tønnes Steenersen (FrP) og Solveig Schytz (V), og fylkesråd for distrikt og fylkesveier, Olav Skinnes (Sp).
Les også: Kritisk til fjerning av busslommer
Derfor engasjerer han seg i dette
Det var for åtte år siden Eirik Storjordet flyttet til Kolbotn. Han sier at i løpet av disse årene har han observert den store utbyggingen i området samtidig som veinettet stort sett har vært uforandret.
Storjordet sier at til tross for at antall biler har økt år etter år, har det ikke blitt gjort så mye for å sikre at flyten i trafikken kan opptettholdes og at trafikksikkerheten for de myke traffikantene blir prioritert.
– Etter hvert som busstrafikken har økt, så har det blitt tillatt at bussene stopper utenfor de tidligere etablerte busslommene, de såkalte kantstoppene. Et eksempel på dette er holdeplassen for nordgående buss (red. anm.: bussen som kjører i retning mot Oslo) i Kongeveien ved klubbhuset. Jeg beveger meg mye i dette området og har ved flere anledninger observert farlige situasjoner som har oppstått fordi bussene stopper i veien og hindrer annen trafikk, sier 71-åringen.
– Det er logisk for meg at flere kantstopp vil skape lengre køer, mer forurensning og et farligere trafikkmiljø for barn. Er det slik vi ønsker å ha det?
Eirik Storjordet
– Ulogisk, udemokratisk og veldig provoserende
Storjordet reagerer på at Statens vegvesen (SVV) ønsker å bygge om busslommene til kantstopp i Sønsteruveien og ved klubbhuset i Kongeveien, og at de argumenterer dette med å legge fram foreldet trafikkdokumentasjon (ref. anm.: årsdøgntrafikk for Kongeveien fra 2012) og manglende konsekvensanalyse for tiltaket før arbeidene settes i gang.
– Det er logisk for meg at flere kantstopp vil skape lengre køer, mer forurensning og et farligere trafikkmiljø for barn. Er det slik vi ønsker å ha det? lurer han på.
71-åringen sier han er utrolig skuffet over fremgangsmåten til SVV i denne saken og synes det er ulogisk, udemokratisk og veldig provoserende.
– Jeg forventer i det minste at SVV i disse tider utreder miljø- og sikkerhetsaspektene rundt dette. Derfor har jeg valgt å engasjere meg i saken, sier Storjordet.
Les også: 36 «dobbeltparkeringer» på tolv timer
Bekymret for konsekvensene for Skiveien
Halvor Stormoen (H) fra Solbråtan håper også på at tiltakene i Sønsterudveien med fjerning av busslommene blir stoppet. Han påpeker at i Trysil kommune grep ordføreren inn og fikk stoppet SVV ved det samme tiltaket.
– Når man ikke konsekvensutreder dette prosjektet, ser man heller ikke konsekvensene for Skiveien, som nå får økt trafikk fra Sønsterudveien og sydover, både til Tømteveien og videre til Tverrveien. Det er utrolig at dette glir gjennom uten politisk behandling, så vidt jeg vet, sier han.
Kritisk til fjerning av busslommene
Rubi Fredriksen (82), som bor i Sønsterudveien like ved Kolbotn kirke, er også kritisk til tiltaket med fjerning av busslommene.
– Jeg har bodd her i 30 år og er vant til denne trafikken. Ifølge SVV har det blitt mindre trafikk i Sønsterudveien siden 2012. Det har jeg ikke merket noe til. Tvert imot. Hver eneste dag når jeg henter avisen rundt klokken 08.00 i hverdagene, står trafikken helt bomstille, sier 82-åringen.
Hun er også irritert over at bussene ikke går direkte til Oslo rådhus lenger.
– Tidligere hadde vi en busslinje som gikk helt til rådhuset, men nå må jeg bytte buss på Hauketo og videre ved Oslo S for å komme meg videre til sentrum, sier hun.
Gir full støtte til tiltakene
Atle Årnes, som bor lengre opp i Sønsterudveien, har tro på tiltakene, spesielt forhøyede gangfelt.
– Jeg gir full støtte til tiltakene. Det er åpenbart at kantstopp også får ned farten og hjelper bussen frem. Jeg ser nesten-ulykker i gangfeltene nesten daglig. Derfor vil ethvert begrensende tiltak være positivt. Om den unødvendige tungtransporten holder seg unna også, blir det tryggere å ferdes i Sønsterudveien for skoleelevene, sier han.
Les også: Ingen planer om nye rundkjøringer i Sønsterudveien