FORNØYDE: Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedssjef Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg.

70 nye batterielektriske busser settes nå i drift

Men ingen av disse bussene vil gå på linjer til og fra Oppegård.

70 batterielektriske busser fases inn i drift i Oslo i 2019. En stadig grønnere kollektivtransport vil sette sitt preg på Oslo, som er europeisk miljøhovedstad neste år. Unibuss, Nobina og Norgesbuss skal anskaffe og kjøre de nye elektriske bussene på totalt 13 bussruter i Oslo.

Les også: Sjekk den nye megafete treningsparken på Sofiemyr

–  Jeg er opptatt av å gjøre det attraktivt å reise miljøvennlig og la bilen stå. At vi i 2019 får hele 70 nye flotte elbusser på de tunge bussrutene i Oslo vil bidra til renere luft, mindre støy, og ikke minst en enda mer behagelig reise. Jeg gleder meg stort og dette blir en flott markering av Oslos år som Europas miljøhovedstad, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg fra Oppegård.

Ingen i Oppegård

Likevel er det bare pendlere fra Oppegård som reiser inn til byen og reiser innad i hovedstaden som får nyte godt av de nye elektriske bussene.

SOM FØR: Rutene til og fra Oppegård vil bli befordret av bussene du kjenner og er vant til, men altså ingen elektriske.

– Det stemmer at disse bussene settes inn på sentrumsnære linjer innen sommeren 2019. Det har å gjøre med at bussene byttes ut med ordinære busser via endringsordre på eksisterende kontrakte. Det er fire kontrakter som berøres, og busselskapene har valgt de aktuelle linjene. , forklarer kommunikasjonssjef Gro Janborg i Ruter.

– Det er kontrakten for Oslo Vest, der Nobina setter inn 20 elektriske leddbusser på linje 31. På denne linjen kjører det allerede to elbusser som del av en toårig elbusspilot. På Oslo Nordøstkontrakten setter Norgesbuss inn 10 elbusser på linje 60, 62, 63 og 66. Linje 60 har to elbusser fra før, og denne linjen vil bli helelektrisk. På Østensjøkontrakten setter Unibuss inn 10 elbusser på linje 74, som dermed også blir helelektrisk ettersom det kjører to elbusser fra før på denne linjen. På Indre by kontrakten setter Unibuss inn 30 elektriske leddbusser, forklarer hun.

– En viktig milepæl

Dermed må man altså i inn til hovedstaden for å kjøre de nye bussene.

Les også: Sjekk den nye megafete treningsparken på Sofiemyr

– Ved å sette inn 70 elbusser i ordinær drift neste år, tar Ruter sammen med Unibuss, Norgesbuss og Nobina et viktig steg på veien mot en utslippsfri kollektivtransport. Dette er et resultat av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig. Å få flere elbusser i drift vil gi oss alle verdifull læring, og det trenger vi når vi fremover skal iverksette busskontrakter med 100 prosent utslippsfritt materiell, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Powered by Labrador CMS