Eventyrlige kollektiv-tall for Ruter i 2017
Ruter presenterte fjorårets kollektiv-tall for Oslo og Akershus i dag, og ja, vi elsker å kjøre kollektivt.
Ruter hadde, ifølge selskapets egne tall, en trafikkvekst på 5,9 prosent i 217, og totalt sett 21 millioner flere påstigninger i fjor enn året før.
Les også: Eventyrlig vekst i kollektivtrafikken
Det betyr at folk i Oslo og Akershus reiser mer kollektivt enn noensinne, og totalt var det hele 317 påstigninger i Ruters dekningsnett i fjor.
– Historisk
– Dette er historiske og gledelige tall. Aldri i Ruters historie har vi sett en større økning i antall kollektivreiser i Oslo. At stadig flere reiser miljøvennlig bidrar til en mer inkluderende by, der astmatikere og barn kan puste fritt, klimautslippene går ned, og de som virkelig trenger bilen slipper å stange i køl, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo fra Oppegård.
– Arbeidet er ikke ferdig, og de neste årene skal vi fortsette å utvide antall avganger, sette inn flere elbusser, rulle ut nye trikker og få i gang byggingen av Fornebubanen og ny t-banetunne
Les også: Eventyrlig vekst i kollektivtrafikken
Også toppsjefen i Ruter er fornøyd med tallene
- Utviklingen de siste ti årene har vært fantastisk og målet vårt er at dette skal fortsette. Kollektivtrafikken står overfor store endringer. På vei mot et fleksibelt, utslippsfritt og smart mobilitetstilbud vil det kreve at vi fortsetter å planlegge ut i fra markedsbehovene og inkluderer kundene våre i utviklingen av tilbudet, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Flest med buss
Det er bussene som transporterer flest passasjerer, med 158 millioner påstigninger i 2017. Deretter kommer T-banen med 118 millioner påstigninger, og trikken med 51 millioner. Størst vekst i 2017 finner vi på T-banen med 10,9 %.
Les også: Eventyrlig vekst i kollektivtrafikken
– Veksten i kollektivtrafikken i Akershus er svært gledelig. Styrkingen av kollektivtilbudet lokalt, gjennom å sikre gode forbindelser til kollektivknutepunkt i regionbyene våre, er et riktig grep. Vi ser at overgangen til et mer fleksibelt rutetilbud, med bussmating til skinnegående transport, gir gode resultater. Sammen har Oslo kommune og Akershus fylkeskommune lykkes med satsingen på kollektivtransport. I 2017 var det 10 år siden Ruter ble etablert, og Ruter har brukt de 10 årene godt, sier Anette Solli, fylkesordfører i Akershus.