– Vi forventer gode tjenester
"Jeg håper at det går opp for lokalpolitikerne og kommuneadministrasjonen at det ikke er deres penger de bruker, men at det faktisk er våre penger, og at vi har betalt dem med aksept fordi vi forventer gode tjenester", skriver Gerd Hammerstad i sitt debattinnlegg.
Jeg ser at rådmannen i Nordre Follo foreslår en omstilling (psykologisk språk for sparing) av 190 millioner i 2021. Disse pengene skal tas fra tjenester til barn, ungdom, syke og gamle.
Dette blir eksplisitt sagt. Kutt til barnehager, skoler og helseinstitusjoner blir spesielt nevnt. Det vises til at noe av dette rett og slett kan fjernes, mens noe kan erstattes med teknologi.
Les også: Foreslår kutt i alle tjenester på 190 millioner kroner
Vi er nok ikke den eneste kommunen som får slikt på bordet. Og jeg tenker videre, at jeg håper at pandemien har lært beslutningstoppene i politikken og toppene i kommunene og i statlige etater at de aller, aller fleste fysiske seminarer med reiser, hotell, bespisning og -drikking, reising på kurs, og dertil hørende selskapelighet kan erstattes med videomøter, Skype-møter og podcaster.
Jeg håper også de har lært at det faktisk ofte er bedre faglig utbytte av dette, og at de rett og slett slutter med denne pengesløsingen.
Jeg håper også at det går opp for dem at det ikke er deres penger de bruker, det er heller ikke den store, anonyme "statens" penger, den anonyme "kommunens" penger, eller deres "eget budsjett", men at det faktisk er våre penger, og vi har betalt dem med aksept fordi vi forventer gode tjenester. Jeg håper også at de slutter å bruke disse pengene på å feire hverandres bursdager med større middager i en utvalgt krets.
Jeg er spent på om det finnes noen i toppskiktene som har klokhet, samvittighet, og, ikke minst, etikk nok til å sette opp et regnestykke som viser hvor mye det er å spare på dette, for det er ikke småtteri, og som har såpass mye mot, at de tør å se medarbeiderne i øynene, og si: "Dette blir vår nye måte å arbeide på". Jeg er spent på å se om noen har guts til å gjøre dette.
Så tenker jeg videre at det skal mye til for at medarbeidere skal protestere hvis de har en leder som fremlegger saken på en pedagogisk måte: "Hvis vi kutter ut fysiske seminarer, kan vi beholde en barnehageansatt, ansette en saksbehandler til, utvide bemanningen på sykehjemmet. Hvis vi ikke fysisk drar på kurs, kan fem hjemmeboende syke få dusje flere ganger i måneden(!), vi kan fortsette å servere kake til kaffen på sykehjemmet, og hvis vi kutter ned på fysiske møter med reisegodtgjørelser etc. kan det settes inn vikar når lærere er syke."
Får folk det inn med skjeer, forstår de aller fleste dette.