Brygger seg til suksess
Bryggselv AS kan vise til en vekst på 368 prosent. Gasellene har all grunn til å skåle.
16 bedrifter ble Gaseller i Oppegård i fjor, og en av disse var Bryggselv AS på Sofiemyr.
– Dette var utrolig hyggelig. Jeg har jo tenkt at det kunne skje oss en dag, men det er uansett veldig gøy å få denne prisen.
Dette sier Erik Schønsee, daglig leder hos Bryggselv på Sofiemyr, firmaet som på få år har vokst seg til å bli Norges største leverandør av utstyr og råvarer til både hjemmebryggere og bryggerier.
– Og vi er ikke alene, vår avdeling i Stavanger ble også Gaseller i år, fortsetter Schønsee begeistret.
– Bryggselv har hatt en fantastisk vekst. Selv om vi syntes 2016 var et bra år, så har vi doblet omsetningen i 2017 mot privatmarkedet.
NB! Saken fortsetter under bildet!
IPA på toppen
– Vi har ca. 50 forskjellige humlesorter, som du kan brygge alle tenkelige slag av øl på, ivrer han og illustrerer:
– Det aller mest populære akkurat nå er jo IPA, og her er det de amerikanske, kraftige og aromatiske humlene som er mest i vinden.
– Men vi selger også bra med klassiske, europeiske humler til brygging av for eksempel pils, lager, tysk hveteøl og lignende, frister han.
Les også: 16 Oppegård-bedrifter ble Gaseller i fjor
Det er mange kriterier som skal oppfylles for å bli Gasellebedrift. Schønsee føler ikke at det ligger andre «hemmelige» strategier bak en slik suksess, enn de mest åpenbare:
– Det handler alt i alt om å gjøre kunden fornøyd. Vi er veldig opptatt av å yte absolutt så god kundeservice som vi kan. Levere de produktene kundene vil ha, og levere dem kjapt.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Krever sitt
– Godt vareutvalg og god kommunikasjon er viktig. Det er egentlig ikke noe mysterium bak det her, erkjenner Schønsee og tenker seg om et par korte sekunder ...
– Men det krever jo sitt å utføre det skikkelig, selvfølgelig, understreker han.
Bryggselv har holdt det gående siden 2011. Senest i oktober 2017 ble også CraftCo opprettet. Pågang og etterspørsel har krevd en segmentering av markedet.
– Bryggselv AS er jo nå blitt en bedrift kun for privatmarkedet. Tidligere var det jo både for grossister og private i ett, men nå har vi skilt ut grossistene i et eget firma som heter CraftCo, opplyser Schønsee.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Vill vekst
– Det hele har rett og slett vokst seg for stort til å blandes sammen, sier han og fortsetter:
– Opprettelsen av CraftCo vil jo selvfølgelig påvirke Bryggselv sine omsetningstall negativt neste år utad, erkjenner han.
Les også: Installatøren Oslo AS på Greverud ble Gaselle-bedrift
– Men hvis du segmenterer ut privatmarkedet for seg selv, så ser du jo at vi har doblet omsetningen i 2017, avslutter en strålende optimistisk Erik Schønsee.