Slik er kommunen forberedt på snøen
Kommunen har ansvaret for at veiene våres er kjørbare på vinterføre, og UTE er i full sving med vinteroppgavene.
Både du og bilen din er nok forhåpentligvis klar for vinteren, men hva med kommunen hvordan har de tenkt å takle snøfallet i vinter? Er brøyteberedskapen i orden, slik at man kan takle slike dager som forrige fredag, da snøen falt ned for første gang i år?
PS! Saken fortsetter under videoen! Se video av kaoset i Valhallaveien her:
Kommunen har retningslinjer de skal følge ved snøfall. Ved årets første snøfall var det kaos i Valhallaveien på Tårnåsen, men ifølge Heidi Tomten, virksomhetsleder i UTE, var det ikke bare føret som var skyld i kaoset.
– Så vidt jeg vet var det en del biler med sommerdekk involvert i den episoden. Vi ble varslet først av bekjente som kjørte der med vinterdekk, det var uproblematisk. Det var nok noen dårlig skodde biler som var årsaken til kollisjonen der, men det var helt klart glatt og vi kom til stedet og strødde, sier Tomten.
Elleve mann i sving
Tomten sier de har retningslinjer for hvor mye snø det skal være på veiene før de skal måke.
– Vi har hele tiden to på døgnvakt, de har telefonen med seg til enhver tid. Når det nærmer seg helger og høytid har vi tilkallingslister. På torsdag hadde vi en liste på elleve personer som var klare for innsats i helgen, det er ni ekstra, sier hun.
På søndagen var elleve mann i sving, og selv om det er Veiavdelingen som er ansvarlig for at veiene trygt kan ferdes på, fikk de også hjelp fra Vann og Avløp og Park og Idrett, som alle hører til UTE.
– Park og Idrett bistår Veiavdelingen i vinterhalvåret, når det er behov for brøyting og strøing, forteller Tomten.
Prioriterer bussen
Grensene for måking ved snøfall er mellom tre og åtte centimeter våt snø, og fem til femten centimeter tørr snø, avhengig av hvilken type vei det er snakk om.
– Vi rykker stort sett alltid ut før de grenseverdiene er nådd, og vi prioriterer der hvor bussen kjører. Det er viktigst å få tatt først, sier Tomten.
Det mange ikke er klar over er at veinettet er delt mellom kommunen og fylkeskommunen, så det er ikke alle veistrekninger det er kommunens ansvar å holde snøfrie.
– Det er vanskelig for folk å vite hva som er hva, så vi blir stort sett kontaktet, og så videreformidler vi til fylkeskommunen, der det er aktuelt, forteller Tomten.
Vurderer fortløpende
Noen ganger kan det være behov for ekstra mannskap, og det er vaktene som er ansvarlig for å ta avgjørelsen med å innkalle ekstra hjelp.
– Er vaktene usikre tar de kontakt med sin leder og får en faglig vurdering. Det er hele tiden en vurdering, og det er alltid noen som synes vi kommer for tidlig eller for sent. Det er ikke så lett å gjøre alle fornøyde, men vi prøver, avslutter Tomten.