MANGE PENDLERE: Det er mange elbil-pendlere som bruker E18 Mosseveien på vei til jobb eller andre ærender i byen. Ikke alle overholder reglene.

Tolv tatt på fersken i kollektivfeltet

Bøtene flagret til el-billistene på E18 Mosseveien.

I morgenrushet i dag tidlig, tirsdag den 20. juni, hadde Oslo-politiet kontroll i kollektivtivfeltet på E18 Mosseveien innover mot Oslo, for å sjekke at folk både holdt seg unna kollektivfeltet med bensinbiler, men også for å sjekke om elbilførerne overholdt reglene med at det må være to i bilene for at de skal kunne kjøre der.

Dette er en vei som mange pendlere fra Oppegård bruker med elbilen sin på vei inn mot byen for å komme på jobb.

Mange bøter

Ganske så riktig, det var ikke alle som overholdt reglene denne formiddagen.

MANGE PENDLERE: Det er mange elbil-pendlere som bruker E18 Mosseveien på vei til jobb eller andre ærender i byen. Ikke alle overholder reglene.

Hele tolv elbil-sjåfører ble bøtelagt for å ikke kjøre med passasjer i kollektivfeltet denne dagen.

Les også: Flere bøtelagt i kontroll på Sofiemyr stadion

Dette sier reglene

Elbil-regelen i kollektivfeltet trådde i kraft tirsdag den 29. november 2016. De sier at i tidsrommet mellom klokken 07.00-09.00 inn mot sentrum og klokken 14.00-18.00 ut av sentrum, må elbiler ha med seg en passasjer, mens taxier får tilgang hele døgnet.

Ordningen er innført som en prøveordning, og ifølge Statens vegvesen, vil det bli tatt nye vurderinger på ordningen dersom bussene hindres fremkommelighet i rushtrafikken.

Les også: Åpner for elbiler i kollektivfeltet

Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.I rushtiden er det bare elbiler med passasjer i bilen som kan benytte seg av kollektivfeltene.

Boten for å bryte denne trafikkregelen er for tiden 4200 kroner.

Powered by Labrador CMS