Fjerning av busslommer i Sønsterudveien og Kongeveien
Anleggsarbeidene i Sønsterudveien starter opp i morgen
– Vi har mulighet til å bygge om til busslommer igjen hvis tiltaket med kantstopp i Sønsterudveien og Kongeveien ikke fungerer etter hensikten, sier senioringeniør Vegard Moe i Statens vegvesen.
Oppegård Avis har nylig skrevet at busslommene langs hele Sønsterudveien og ved klubbhuset i Kongeveien blir fjernet og erstattet med seks nye kantstopp (red. anm.: Kantstopp er en holdeplass med stopp i kjørebanen), slik at bussene stopper i veien mens de slipper passasjerer av og på. Det betyr at bilene må stå bak og vente.
– Arbeidene i Sønsterudveien starter opp i morgen, onsdag 6. november, og vil vare i fire uker, sier byggeleder Fredrik J. Nyland i Statens vegvesen (SVV).
Han sier arbeidene vil starte opp ved rundkjøringen ved Skiveien ved Kolbotn kirke, i kjørefeltet mot nord (i retning mot Oslo).
Redusert framkommelighet i fire uker
– Etter planen skal arbeidet være ferdig i begynnelsen av desember. I anleggsperioden vil det være redusert framkommelighet i Sønsterudveien, sier Nyland.
I forbindelse med tiltakene vil det bli behov for lysregulering i Sønsterudveien og senere i Kongeveien i fire uker fremover.
– Arbeidet skal pågå på dagtid mellom klokken 07:00 og 19:00 mandag til fredag fram til begynnelsen av desember. Det vil bli benyttet manuell dirigering og signallys. Det vil være redusert framkommelighet på strekningen Sønsterudveien/Kongeveien og rundkjøringen ved Skiveien mens arbeidene pågår. Anbefalt omkjøring er å benytte Tverrveien og Skiveien, sier Nyland.
Oppegård Avis har tidligere skrevet at det blir lysregulering i Tverrveien frem til 6. desember i forbindelse med anleggsarbeidene med den nye reservevannledningen.
Inntil 12.000 kjøretøy per døgn
Oppegård Avis har nylig skrevet at kantstopp kan brukes i tofeltsveier med inntil 12.000 kjøretøy i døgnet, ifølge SVV.
Ved større trafikk skal det bygges busslommer. Det er også et krav om at farten på veistrekningen ikke skal være mer enn 50 kilometer i timen, og at det ikke går mer enn 30 busser i timen.
Les også: Kritisk til fjerning av busslommer
Registrerte mindre trafikk i Sønsterudveien enn i 2012
I 2012 var Sønsterudveien registrert med en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 9.400 kjøretøy per døgn, ifølge SVV.
Til tross for at det har skjedd flere endinger langs Sønsterudveien og Kongeveien siden 2012, har trafikkbildet ikke endret seg stort i løpet av de seks årene. Fjorårets ÅDT var på 9.246 kjøretøy per døgn,som betyr at det er i gjennomsnitt 153 færre kjøretøy per døgn enn for seks år siden.
– Hva er årsaken til dette?
– Jeg kjenner ikke til bakgrunnen til at ÅDT er så å si den samme i dag som i 2012, sier senioringeniør Vegard Moe i SVV.
Les også: Store forandringer på Sofiemyr
– Vi har tatt hensyn til disse planene
Det har blitt etablert The Well i Kongeveien og snart skal næringseiendommen i Kongeveien 49 rustes opp og utvides. I tillegg til planer om mindre boligfelt på Sofiemyr, skal to store næringseiendommer på Fløysbonn (tidligere Jernia- og DSV-eiendommer) erstattes med boliger i nær fremtid. Like ved bygges det nå et nasjonalt beredskapssenter for politiet og et spahotell på ni etasjer og over 100 rom, og det er vedtatt å bygge en ny idrettshall og en ny ungdomsskole på Sofiemyr.
– Trafikktallene vil trolig endre seg snart som følge av disse planene. Har dere tatt hensyn til disse planene?
– Vi har tatt hensyn til de planene du nevner. For å imøtekomme nettopp denne utviklingen er det et ønske om å prioritere kollektivtrafikken og utbedre krysningspunktene over Sønsterudveien, sier Moe.
Les også: Åpner The Well Resort vinteren 2020
– Kan bygge om tilbake til busslommer
– Ved å bygge om fra busslommer til kantstopp vil bussene bruke kortere tid på holdeplass. Andre kjøretøy må stå bak og vente den tiden det tar å betjene hver enkelt holdeplass. Det betyr at bussen blir prioritert i Sønsterudveien, sier Vegard Moe i SVV.
Han påpeker at kantstopp som regel krever mindre areal enn busslommer.
– Det gjør det ofte mer økonomisk å etablere kantstopp når holdeplasser skal oppgraderes for å tilfredsstille kravet til universelt utforming, sier Moe.
– Hva gjør dere hvis trafikktallene i Sønsterudveien og Kongeveien øker om noen få år? Skal dere bygge om kantstoppene til nye busslommer på stedet?
– Vi har mulighet til å bygge om til busslommer igjen hvis tiltaket med kantstopp ikke fungerer etter hensikten, men det avhenger ikke bare av ÅDT, sier Moe uten å konkretisere andre faktorer.
Rundt 13.000 kjøretøy per døgn i ukedagene
Ifølge Trafikkdata (red. anm.: data om trafikk på vegnettet, utviklet nylig av Statens vegvesen, omfatter punktmålinger og strekningsmålinger foretatt med måleutstyr langs veiene), er døgntrafikken for Taraldrudveien på rundt 13.000 kjøretøy per døgn i ukedagene og rundt 8.000 kjøretøy per døgn i helgene.
Til tross for at Trafikkdata er nylig utviklet av SVV, har de ikk satt opp en punktmåler i Sønsterudveien.
For Skiveien har det blitt satt opp en punktmåler kun på den desidert minst trafikkerte delen av veien, ved avkjøringen til Grønliveien nord for Rikåstunnelen.
Les også: Ingen planer om nye rundkjøringer i Sønsterudveien
På vegne av Akershus fylkeskommune
Det er SVV som er byggherre for disse tiltakene på vegne av Akershus fylkeskommune. Arbeidet er estimert til å koste 5,5 millioner kroner.
Akershus fylkeskommune, som har ansvaret for fylkesveiene, avgjør hvilke prosjekter
som skal gjennomføres hvert år og gir politiske føringer for utvikling av fylkesveiene.
Det er SVV som normalt planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder fylkesveiene på vegne av fylkeskommunen.
Les også: Sjekk hvem representerer Nordre Follo i Viken fylkesting