Europas «Oscar-utdeling» til læreverk:

PÅ HJEMMEBANE: Per Nørgaard med lærebøkene som sikret han og medforfatter Bengt Olsen en gjev bronsemedalje.

Bok-bronse til Svartskog-forfatter

Den lokale forfatteren Per Nørgaard har sikret seg prestisjetung pris for sitt siste læreverk i markedsføring og ledelse.

Publisert

Onsdag, 19. oktober var dagen for kåringen av Europas beste lærebøker 2022 på den internasjonale bokmessen i Frankfurt. Den såkalte BELMA-prisen (Best European Learning Material Awards) i bronse i kategori 4 – videregående utdanning, gikk til læreverket Visjon 1 og 2 fra forlaget Cappelen Damm med forfatterne Per Nørgaard og Bengt Olsen.

Per Nørgaard (74), bosatt i Svartskog, er både overrasket og glad for å motta denne prestisjetunge prisen, og for at et norsk læreverk, som til og med gjelder så smalt fag som markedsføring og ledelse, klarer å hevde seg helt i Europa-toppen.

Juryens begrunnelse

Juryen begrunner tildelingen med at etikk og bærekraft er nøkkelbegreper som går igjen i hele læreverket. Diverse oppgaver og aktiviteter, både for enkeltelever og grupper, oppmuntrer til å se forbruk og klimautfordringer i sammenheng. Juryen sier videre at læreverket, som består av to tekstbøker pluss nettbaserte oppgaver, har lykkes i å integrere både korte og lange oppgaver og artikler som engasjerer elevene og stimulerer til kreativ tenking og løsningsorientering.

BRONSEVERK: Disse to lærebøkene sørget nylig for bronse i kåringen BELMA.

Alder ingen hindring

De fleste som skriver lærebøker, legger skrivepennen på hylla, lenge før pensjonsalder. Men Nørgaard er ikke som ande lærebokforfattere eller pensjonister og foretrekker å skrive bøker fremfor å gå på pensjonistmøter eller bruke dagene til kafébesøk på Kolbotn Torg eller spille golf.

Han har skrevet utallige lærebøker både for Cappelen Damm og andre forlag, mest innenfor markedsføring og ledelse, men også økonomi, og ønsker å fortsette med det. Men, som han sier:

– Det gjelder å ikke bli forsteinet. Når du skriver for 17–18-åringer, må du også tenke som dem. Du må følge med på trender og teknologisk utvikling og velge eksempler der de unge kjenner seg igjen. Det er utfordrende, men samtidig lærerikt og morsomt. Og ikke minst – du bevarer et friskt sinn, mener den nå prisbelønte forfatteren.

PÅ SVARTSKOG: Ekteparet Per og Sidsel Nørgaard har bodd i en praktfull bolig på Svartskog de siste 15 årene. Fra stuen har de full oversikt over Bunnefjorden.

Markedsleder i 33 år

Nørgaard mener at markedsføring og ledelse er et viktig, men dessverre et undervurdert fag i undervisningssystemet.

– Det kommer gjerne i skyggen av store, «respekterte» fag som norsk, historie, matematikk og fremmedspråk, mener han.

Han tok initiativ til et læreverk i dette faget allerede i 1988, da han var ansatt som redaktør i det som den gangen het Cappelens Forlag. Læreverket ble en suksess og har vært det helt til i dag. Tittelen og mye av innholdet er selvfølgelig endret i alle disse årene, men grunntanken og -stammen, eller læreverkets sjel, om man vil, er beholdt.

Det har sågar vært markedsleder i hele 33 år og har kommet i hele sju utgaver.

La oss si det forsiktig: Det hører med til sjeldenhetene.

Veien videre

Det er mange som mener at bøkene etter hvert blir helt utkonkurrert av digitale medier. Per Nørgaard er ikke så sikker på det.

– Det var noen som mente at radioen, som ble vanlig for 100 år siden, også ville utkonkurrere bøkene, men det skjedde jo ikke. Jeg tror vi trenger både bøker og digitale medier. De utfyller hverandre. Bøkenes styrke – og da tenker jeg på sakprosa – er at de strukturer stoffet og gjør det enklere for leseren å få overblikk og se helheter. Hvis vi ser bort fra eaviser, ebøker og lignende, er det som ligger på nettet, gjerne fragmentert og ofte dårlig redigert, sier 74-åringen.

Det ønsker Nørgaard å fortsette å gjøre noe med, i hvert fall når det gjelder utenlandsreiser. Neste plan er derfor klar: En reiseskildring i papirutgave om utvalgte, greske øyer sammen med ektefellen Sidsel.

– Hellas er favoritten blant ferieland. Vi har besøkt 35 greske øyer. Nå er det på tide å formidle noen av opplevelsene til andre grekofile nordmenn. Vi har et forslag og håper at et forlag er interessert, avslutter Per Nørgaard.

Powered by Labrador CMS