Slik markerer de Black Friday
Enten du vil eller ikke, så er Black Friday kommet for å bli. Vi tok pulsen hos noen av butikkene på Kolbotn Torg for å se hvordan de skal kapre kundene.
Akkurat som Halloween, fars- og morsdag og Valentine´s day, er det stadig økende omfanget av Black Friday drevet frem av en ivrig handelsstand. Jo mer fotfeste disse dagene får i norske husstanders bevissthet, desto mer penger sopes inn.
Det kan du enten like, mislike det eller gi blaffen i, men faktum er at mange kunder gleder seg til denne siste fredagen i november.
– Vi skal ikke ha noe
Nå har sågar Black Friday utviklet seg Black Week, så vi tok turen til Kolbotn Torg for å lete etter kreative påfunn eller ville tilbud, skreddersydd for å kapre lokale kunder.
– Vi skal ikke ha noe annonse i Oppegård Avis, parerer butikksjef Nga Nguyen hos gullsmeden Bjørklund, da vi presenterer oss som Oppegård Avis. Da vi omsider får overbevist henne om at vi ikke er der for å selge noe, men å fortelle våre lesere om hvordan hun og kollegene skal selge mest mulig varer den kommende helgen, mykner heldigvis butikksjefen opp.
– Vi har tre for to i hele butikken, både fredag og lørdag. Det er noen få unntak, men det gjelder stort sett alle varer, smiler hun, mens hun viser oss symbolet «3 for 2» med fingrene.
Ikke vet vi hvor mange du for eksempel har planer om å fri til de kommende månedene, eller antall klokker du trenger, men om det er tre, så kan du gjøre en god deal de neste dagene.
Frister med sko
Like grafisk er kanskje ikke tilbudene på klesbutikken Boys of Europe, men også her er det mulig å gjøre gode kjøp.
– Vi har tilbud hele uka, men kjører på litt ekstra både fredag og lørdag. Hele butikken er på minst 30 prosent, mens enkelte varer er satt ned hele 70 prosent, sier butikksjef Lene Bøe.
Hun forteller også at de som er på jakt etter sko går noen glade dager i vente.
Jubel for medlemmer
Hos naboen Kitch´n klasker de også til litt ekstra i forbindelse med Black Friday. De åpner dørene allerede klokken 07.00, men det er egentlig mest for å spre handelen litt utover dagen.
– Det var kanskje litt mer trøkk på Black Friday tidligere, men når det har blitt Black Week så roer det seg litt. Vi tror det vil gå sømmelig for seg her, spår Linda Kimbrell, butikkleder på Kolbotn Torg.
Hos kjøkkenbutikken i hjørnet er det Kitch´n-medlemmene som har mest grunn til å glede seg.
– Vi har kupongbaserte rabatter. For eksempel: Handler du over 400 kroner, får du 200 kroner i avslag, men det er altså for medlemmer, sier hun.
Lekne tilbud
Hos den lekne gjengen i «Yes! Vi leker» blir det også gode muligheter for å gjøre noen gode kjøp.
– Jeg har bestilt masse morsomme varer som vi skal plassere på fire store bord utenfor butikken og jeg lover masse moro og aktivitet. Og så vil jeg ha med at vi ikke bare selger unna gamle varer vi ikke har fått solgt tidligere. Hos oss har vi kjøpt spesifikke varer for anledningen, blant annet en rå politistasjon og et P-hus som kommer til å være på 50 prosent, sier butikksjef Per, som alltid helst ser at vi bare bruker fornavnet hans.
15 prosent
Den siste butikken vi tok tempen hos, var sportsbutikken Anton Sport. Her er det lite som tyder på «Outleten i Vestby»-tilstander, men joda, de skal da markere Black Friday.
– Det første «spesielle» vi gjør er at det blir 15 prosent medlemsrabatt på alle varer i butikken, også Hoka. Kundeklubben vår er viktig, understreker butikksjef Kristian Oppi.
Med andre ord har han også en annen godbit til kundene.
– Vi fortsetter også med en eksisterende bonus-kampanje på jakker. Kjøper du en jakke får du 30 prosent av kjøpesummen inn på medlemskontoen din, som du kan bruke på andre ting, fortsetter han, før han legger til:
– Sjekk nettsidene våre så finner dere oversikten, sier Oppi.
Så, da vet dere det.