Tesla Model Y til topps i Oppegård
For to måneder siden kom det et skip lastet med nye Tesla til Norge. Fortsatt topper Model Y bestselger-listen i Oppegård - men Volkswagen er (så vidt) største bilmerke.
I alt ble det registrert 237 nye personbiler med eier bosatt i Oppegård i de første fem månedene i år. Det er 71 biler, eller 23 prosent, færre enn i samme periode i fjor.
Tilbakegangen i Oppegård er dermed større enn for hele Norge under ett, som så langt er på 16 prosent.
Fortsatt vanskelig
For mange bilforhandlere - og deres kunder - har det lenge vært en vanskelig leveringssituasjon for nye biler. Leveringstiden varierer fra bilmerke til bilmerke (og fra modell til modell), men generelt er tilgang til nye biler en stor utfordring. Dette gjenspeiles også i nybilstatistikkene, hvor det ikke er ikke fortløpende salg som telles, antallet som blir registrert/utlevert i perioden.
Elbilene utgjør en stadig større andel av totalmarkedet. På landsbasis er den nå 79 prosent, og i Oppegård er elbilandelen etter fem måneder oppe i hele 87 prosent. Det synes også godt på både merke- og modelltoppen i dette området, som domineres av elektrifiserte «nykommere». Salget av dieselbiler har fortsatt å krympe og utgjør nå så vidt over 3 prosent, mens bensinbilene (inkludert ikke-ladbare hybrider) står for 9 prosent. Etter det kraftige avgifts-påslaget fra nyttår har salget ladbare hybrider avtatt. Andelen har falt til drøyt 8 prosent i år - mot nær 26 prosent til samme tid i fjor.
Stille før Toyota-stormen
Vridingen fra ladbare hybrider til enda mer helelektrisk gjør at Toyota går kraftig tilbake i Oppegård. Etter fem måneder i fjor var det japanske merket nummer fem her, mens det har rast ned til 14. plass merketoppen i år. En av årsakene er RAV4, som i denne perioden i fjor hadde registrert 12 biler, men ikke en eneste så langt i år. Men nå snur vinden - garantert.
I april startet Toyota salget av sin første elbil med det litt spesielle navnet bZ4x. Etter planen skal utleveringene starte allerede før sommeren. Bilen har utvilsomt et «bestselgerpotensial» og ingen vil bli overrasket om den også blir å finne i toppen av listene, også her i Oppegård.
Ford krymper
Ford krymper fra 47 i fjor til 13 i år og Volvo står notert med kun 7 biler så langt i år - mot 13 i 2021. Hittil i 2022 er det bare registrert 2 Peugeot, som er 8 færre i samme måneder i fjor.
«Vinnerne» hittil i år er i første rekke Tesla, som takket være en kraftig «boost» i mars har økt med 150 prosent og er nest største bilmerke i Oppegård i år - bare en eneste bil bak Volkswagen (-32 prosent).
Like stor prosentvis fremgang finner vi også hos Hyundai, som med 15 biler nå inntar sjette trinn på merkestatistikken fra OFV.
Siste pallplass deles mellom Møller-merkene Audi (+64 prosent) og Skoda (-39 prosent). God tilgang på biler, og tilsynelatende «planketreff» med nye iX, løfter BMW opp til femte plass på merkestatistikken i Oppegård så langt i år.