Familie-SUV med sportslig snert
Tre små bokstaver på bakluka skal gi Volkswagen ID.4 det «lille ekstra».
Volkswagen ID.4 har på kort tid rukket å bli et vanlig syn på norske veier. Delvis takket være sterke, lokale forhandlere som Autoria på Kolbotn.
Men for de som er på jakt etter det «lille ekstra» er det de tre bokstavene «GTX» som gjelder.
Dette er den eneste ID.4-utgaven med firehjulsdrift – i hvert fall foreløpig – og byr samtidig på litt ekstra krydder i kraft av 300 hestekrefter og en akselerasjon som for få år siden var en skikkelig GTI-bil verdig: 6,2 sekunder.
Så er det jo nettopp GTI-følelsen de tre elektriske GTX-bokstavene skal fremprovosere også.
I tillegg til selve bokstavene på bakluka og forskjermene, gjør spesielle sportsseter (i testbilen også utstyrt med massasje, deilig!) og rød kontrastsøm i dashbord og interiørdetaljer sitt til å sette et ekstra lite preg på bilen.
Heldigvis har ikke GTX-lekenheten gått utover ID.4s andre gode kvaliteter. Den er like romslig som før, med et luftig og åpent interiør, og allerede i utgangspunktet godt utstyrt med blant knallgode LED-lamper som automatisk blender ned for motgående biler. Sommeren er på vei – men slike detaljer settes det veldig pris på resten av året!
Ingen sportsbil
Ute på landeveien er det ikke like lett å kjenne GTX-følelsen. Dette er ingen sportsbil, bare så det er sagt. Motorkraften er plenty, men understellet er i langt større grad tunet for familiekomfort enn hissige hårnålssvinger.
Med tanke på at dette er den eneste ID.4-modellen med firehjulsdrift – en egenskap vi nordmenn er veldig glade i – er det kanskje like greit, men med justerbart understell kunne det være lov å håpe på litt skarpere følelse når man setter bilen i sportsmodus.
Når kompromisset uansett må gjøres, har Volkswagen lagt seg på en fornuftig middel-linje, som prioriterer demping og komfort. Det gjelder også støynivået, som er forbilledlig i denne bilen.
Bak rattet syns jeg kanskje Volkswagen kunne kostet på seg en litt større hovedskjerm, for eksempel på størrelse med den Skoda har i Enyaq, en bil ID.4 deler mye teknisk med.
Luftig interiør
Interiøret er derimot generelt lett å leve med, og gir et luftigere og åpnere inntrykk enn Enyaq, spesielt bidrar den lave midtkonsollen og det store glasstaket til at man føler dette er en større bil enn det egentlig er.
Av andre detaljer jeg liker vil jeg trekke frem dørhåndtakene utvendig. En rar ting å fokusere på, kanskje, men der nær sagt alle har klassiske utenpåliggende dørhåndtak, gir det en overraskende premium-følelse i de lekkert integrerte håndtakene på ID.4. Det er noe Porsche-aktig over dem.
Et lite nikk gir jeg også til luringen i Volkswagens interiøravdeling som kom på å sy inn en liten lomme øverst på seteryggene, ideell for baksetepassasjerene å putte telefonen i.
I en verden der det ofte virker som biler blir mer og mer lik, er det slike detaljer jeg vet å sette ekstra pris på.
Volkswagen ID.4 starter på 414.000 kroner, og hopper til 475.000 kroner for GTX-modellen. Med alt utstyret som testbilen var utstyrt med havner denne bilen på 580.000 kroner. Ikke billig, men heller ikke avskrekkende med tanke på totalpakka her.
Fun fact om VW ID.4: Fordi Norge tidlig ble et viktig elbilmarked, har Volkswagen valgt å gi et lite vink hit gjennom å døpe felg-modellene på ID.4 etter norske steder: Drammen, Hamar, Narvik – i tillegg til den svenske byen Ystad. Bilen på bildene her er Narvik-utstyrt.