NYTT: BYD Tang har et «europeisk» utseende, med noen kinesiske detaljer. Ikke så rart, siden merkets sjefdesigner er tysk og har lang erfaring fra Alfa Romeo, Seat og Audi.

Nytt bilmerke på gata

Nå i høst lanseres et nytt bilmerke på det norske markedet. Oppegård Avis har fått en sniktitt.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager er et helt nytt bilmerke på vei til Norge: BYD.

Du har kanskje ikke hørt om BYD før, men har du tatt buss i Oslo de siste par årene er det godt mulig du allerede har rukket å oppleve merket. De har nemlig levert elektriske busser til hovedstaden en god stund.

BYD – eller «Build Your Dreams» som forkortelsen står for – er et kinesisk merke, og til Norge er det en elektrisk 7-seter døpt Tang som er først ut.

Den voksne bilen er allerede utlevert til første kunde, og i løpet av kort tid skal nærmere 600 kunder til få sin forhåndsbestilte BYD Tang på gårdsplassen.

Ved utgangen av året er målet å få solgt 1.500 eksemplarer av elbilen.

Rask levering

Det skal i hvert fall ikke stå på tilgjengeligheten. Importør RSA har bestilt nettopp 1.500 biler, slik at de som ønsker bil kan vente seg rask levering – og de har allerede sikret seg 45 forhandlere godt spredt over hele landet, slik at både demobiler og serviceverksteder er lett tilgjengelig for de fleste.

I «vårt» distrikt er det RSA Bil på Ski som håndterer BYD.

Stor og lynrask I forbindelse med et pressearrangement i Oslo fikk vi anledning til å ta en sniktitt på den voksne bilen.

Voksen, ja; dette er en stor SUV, med syv seter og alt av utstyr inkludert i prisen på 599.900 kroner. Det eneste du velger i tillegg er eventuelt metallic-lakk.

Under skallet skjuler det seg et batteri på 86,4 kilowattimer. Det er nok til å en offisiell rekkevidde på 400 kilometer, og med to elmotorer som yter til sammen 517 hestekrefter mangler det ikke på krefter: 0-100 kilometer i timen er unnagjort på 4,6 sekunder.

Komfort

Den veldig korte tiden vi fikk bak rattet på BYD Tang denne gang gir begrensede mengder med kjøreinntrykk, men det er åpenbart at bilen er mer giret for komfort enn råskap. Det kler den godt.

De godt polstrede stolene har både varme og ventilering. Sistnevnte kommer godt med på varme, klamme dager.

Snurreskjerm I dashbordet sitter en diger skjerm, som fungerer i stor grad som et moderne nettbrett. Her er det berøringer og finger-sveip som gjelder – og som en liten gimmick kan faktisk skjermen roteres 90 grader, slik at den står i høydeformat om du ønsker. Hva skal det være godt for, spør du? Jo, særlig ved bruk av navigasjonen gir det langt bedre oversikt med kartet i portrettmodus.

MYE LYS: Interiøret er moderne, med mye stemningsbelysning. Kanskje litt i overkant? Det får være opp til enhvers smak å bedømme.

Uansett responderer skjermen raskt, og kan skilte med integrerte apper som Spotify og Google Maps.

For de som er glad i campinglivet eller generelt trekker henger med jevne mellomrom kan det være verdt å nevne at Tang har 1.500 kilo oppgitt hengervekt – i tillegg til at den kan ha takstativ montert (maksvekten er 50 kilo på taket, riktignok).

Bagasjerommet når bilen brukes som 5-seter er ikke annet enn enormt, mens fleksibiliteten den ekstra seteraden bakerst gir kan være utslagsgivende for mange som vurderer bilbytte og ser etter noe med mer enn fem seter. Her er det foreløpig ikke altfor mange konkurrenter – spesielt ikke i denne klassen.

Mye bil for pengene? Ja, det kan virke sånn. BYD er kanskje et ferskt bilmerke på det norske markedet, men på det kinesiske markedet har de mange tiårs erfaring.

Powered by Labrador CMS