NY MED 4X4: I sommer kom de første eksemplarene av nye Caddy5 med 4MOTION.

4x4 på nye Caddy klar

I sommer kunne nye Volkswagen Caddy starte leveransene av biler med 4x4 igjen. Den er bedre enn forgjengeren på nesten alle punkter.

Publisert

Den nye Caddyen ble vist frem kun et par uker før Covid-19 stengte Norge, og som alltid tar det noe tid før alle varianter av nye modeller settes i produksjon, men nå er den her.

Forbruksmålingen viste et strålende resultat på 0,51 l/mil, noe som absolutt er et godt resultat på en bil som veier 2,2 tonn. Testbilen var utstyrt med norskbygd skillevegg og kledning i varerommet, som begge øker egenvekten slik at det går noe på bekostning av nyttelast som da er på 560 kg. For å ta det negative punktet først så er det at den nye 4x4-modellen mister «norgesfavoritten» DSG-girkasse. Den 4-hjulsdrevne varianten er nå kun tilgjengelig i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, og inntil videre ser det ikke ut til at fabrikken kommer med den populære DSG-kassen, kunne Håkon Wirak, Direktør Volkswagen Nyttekjøretøy fortelle da vi hentet bilen før testen.

Helt ny bil

Caddy 5 er totalt redesignet og er i praksis en totalt ny bil sammenlignet med forgjengeren. En av de mest spennende endringene er bakakselkonstruksjonen som nå er en stiv aksel med Panhard stag og spiralfjærer. Dette gir en mykere og mer komfortabel bakfjæring enn den tidligere konstruksjonen også ved kjøring uten last.

GOD PLASS: Varerommet har enkel tilgang, men den norske skilleveggen gjør at det er vrient å benytte de to fremre festeøynene til å sikre gods.

Vi trives godt bak rattet i bilen som er lettkjørt og har en god og presis styring. Clutchen er lett, og bilen er lettgiret. De nedre trinnene er forholdsvis korte, men både fjerde og femtegiret er lange og fleksible. Fra rundt 80 km/t trives bilen godt i sjette gir, men i de bratteste stigningene må du da ned ett gir.

Vi finner oss godt til rette i det nye førerhuset. Bilen har digitale instrumenter og en multifunksjonsskjerm sentralt plassert for blant annet radio og navigasjon. I det digitale instrumentpanelet er det mulig å velge mellom ulike visningsvalg og tilpasse informasjonen slik du selv ønsker både i senter av speedometer og turteller, samt i feltet mellom disse to.

Vi har tidligere kjørt en forhjulsdrevet variant med standard skillevegg. Denne gir god plass til førere på over 190 cm, og med den norske skilleveggen er det 15 cm lengre bedre plass i førerhuset. Dette går noe på bekostning av åpningen på venstre skyvedør, men det er fremdeles god plass i døråpningen.

Mye assistanse

Nye Caddy har mulighet for inntil 19 førerassistanse-systemer hvorav flere er helt nye for Caddy. En av de mer praktiske er «Rear Traffic Allert» som varsler om kryssende trafikk når du eksempelvis rygger ut fra en parkeringsplass hvor det med lukkede ruter ofte er vrient å få god oversikt rundt bilen.

MODERNE: Det digitale instrumentpanelet gir føreren mulighet til å velge oppsett etter eget ønske.

«Travel assist» er et annet system som hjelper føreren til både sikrere og rimeligere kjøring. Systemet benytter cruise-kontrollen og filholderfunksjonen til å hjelpe føreren. Det er også en funksjon som ber deg om å slippe gasspedalen for å trille inn mot et kryss eller en rundkjøring. Du vil garantert bli overrasket over hvor lenge før en rundkjøring du kan slippe gassen, uten at du blir en «sinke» i trafikken. Et eksempel for lokalkjente, gir bilen gir beskjed om å slippe gassen rett etter at du har passert under lysløypa på vei mot E6 i Taraldrudveien. Likefult må du bremse deg inn i rundkjøringen.

Powered by Labrador CMS