Advarer om tyverier av katalysatorer fra Toyota Prius
Har du en Toyota Prius eller lignende bil? Da bør du lese dette.
Det har vært flere tyverier av katalysatorer fra slike biltyper, ifølge politiets nettpatrulje i Øst politidistrikt. Tyveriene har skjedd på natten/kvelden, og det har vært hendelser i hele Øst-politidistrikt.
Det var fredag 29. oktober at politiets nettpatrulje la ut et innlegg om dette på Facebook.
– Det har fortsatt skjedd noen tyverier av katalysatorer i vårt distrikt etter vi la ut dette innlegget. Det kan være lurt å fortsatt være obs, skrev de tirsdag 9. november.
Årsmodell 2007-2010
Eldre modeller av Toyota Prius hybrid har vært spesielt utsatt for katalysator-tyverier i Norge. Slike tyverier er et enda større problem i Sverige, ifølge svensk politi, som melder om en økning fra noen hundre tyverier i 2019 til tre tusen i fjor, og alt peker mot enda flere tilfeller i år.
– Her hos oss har det i hovedsak vært tyverier av katalysatorer fra Toyota Prius med årsmodell 2007-2010, opplyser politiets nettpatrulje i Øst politidistrikt.
Siden katalysator sitter ved eksosanlegget, betyr det at tyvene må inn under bilen og de må fysisk skjære delen av den.
– Eier du en Toyota Prius, bør du være ekstra på vakt, men vi oppfordrer alle til å holde øynene åpne og følge med på mistenkelig aktivitet rundt seg, anbefaler politiet.
På jakt etter edle metaller
En katalysator sørger for at stoffer i eksosen fra bensin- eller dieselmotoren i bilen din blir mindre giftige gjennom katalyse, men det er innholdet i katalysatorene tyvene er på jakt etter.
Katalysatorene inneholder blant annet platina, palladium og rhodium, og de tre verdifulle metallene brukes i katalysatorene for å rense avgassene fra forbrenningsmotorer.
En vanlig personbil har noen få gram av disse stoffene i katalysatoren, som gjør at den kan selges på svartebørsen for flere tusen kroner. Metallet smeltes og kvernes, før de verdifulle stoffene skilles ut og kan brukes på nytt som råstoff.
Og selv om forsikringen dekker tyveriet, vil bileieren måtte ut med en egenandel, i tillegg til alt bryet med å få reparert bilen.