Linjelekker el-SUV fra Nissan – nå kommer den endelig
Nå får Nissan enda et bein å stå på i det norske markedet. Det er nok mange glade for.
Når vi snakker bilmessige suksesshistorier i Norge på denne siden av årtusenskiftet er det umulig å komme unna Nissan Leaf.
Siden introduksjonen av den første Leaf-modellen i 2011 er over 70.000 Leaf registrert i Norge, og bilen banet for alvor vei for elektrifiseringen av massemarkedet her til lands.
Men det er lenge siden 2011, og selv om Leaf kom i en ny utgave for noen år siden begynner den å merke tøff konkurranse fra det som nå er et ganske stort utvalg elektriske folke-modeller.
Til å ha vært elbil-pioner på den måten Nissan har, er det nesten rart at de ikke tidligere har kapitalisert på det og pøst på med flere, høyaktuelle modeller. Men å utvikle nye modeller er dyrt, og med suksessen Leaf har hatt har Nissan kunnet ta seg råd til litt is i magen.
Nå nærmer vi oss dog heldigvis det neste «store» fra Nissan: Ariya.
Lekre knapper
Med en plattform utviklet i samarbeid med Renault (Nissan, Renault og Mitsubishi danner sammen det de kaller «Alliansen», hvor de utviklet og bygger biler sammen) er Ariya godt skodd for å kjempe om elbil-kundenes gunst.
Og bare så jeg har sagt det: Den ser jo ganske så bra ut, syns du ikke? De stramme linjene og stilige lyktene er bare starten – for bilen er minst like linjelekker innvendig.
Når man setter seg i bilen og trykker på start-knappen våkner bile til liv, med to store skjermer som fokuspunkt. Men også dekorlisten under hovedskjermen våkner til liv. Her finner vi nemlig knapper for klimaanlegget integrert i treverket!
Når bilen er avskrudd, er knappene i praksis usynlig. I midtkonsollen, ved girvelgeren, finner vi noen knapper for kjøremodi og parkeringshjelp som fungerer på samme måte.
Det er lett å like slike detaljer, spesielt når også resten av interiøret gir en solid premium-følelse.
God plass-utnyttelse
Det er fortsatt noen måneder til Ariya kan utleveres til de første kundene i Norge – det skjer nærmere sommerferien – men vi har likevel fått anledning til en rask prøvetur med bilen fra forhandler Birger N. Haug i Ski, rundt Ingierstrand og inn mot hovedstaden.
I korte trekk: Smidig, støysvak og trivelig.
Siden bilen er bygget som en elbil fra bunnen av trenger ikke Nissan ta hensyn til at en stor bensin- eller dieselmotor skal inn under panseret. Derfor er snuten kort, og plassen utnyttet innvendig.
Bakseteplassen er romslig, og bagasjerommet helt kurant. Mer dog at dersom man velger en firehjulsdrevet Ariya, reduseres bagasjerommet fra 468 til 415 liter, ved at rommet under bagasjeromsgulvet fjernes.
460 kilometer
Velger man en forhjulsdreven Ariya med stort batteri er rekkevidden oppgitt til hele 500 kilometer. På utgaven som sannsynligvis blir bestselgeren i Norge snakker vi 460 kilometer. Da snakker vi også firehjulsdrift, 306 hestekrefter og en prislapp på 530.000 kroner.
Ariya har med andre ord det meste på plass for å kunne bli enda en elbil-suksess for Nissan her i Norge. Men i motsetning til Lead i sin tid, lander Ariya midt i et kobbel av konkurrenter – alle med sine styrker og svakheter.
Klarer Nissan å kapitalisere på elbil-kompetanse og et godt Leaf-rykte vil vi se mange Ariya på veien etter hvert. Det vil være lett å skjønne hvorfor.