Slik er forslaget til nye elbil-avgifter
Regjeringen har foreslått å innføre moms på elbiler – men må forvente motstand på Stortinget.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har regjeringen foreslått å innføre full moms (25 prosent) på elbiler fra og med 1. januar 2023.
For å kompensere for dette etableres det en støtteordning som skal kompensere for summen tilsvarende momsen på biler som koster inntil 500.000 kroner.
Det vil i praksis si at en bil som koster 500.000 kroner i dag vil koste 625.000 kroner fra 1. januar, men at 125.000 kroner tilbakebetales som støtte. (Se flere priseksempler i faktaboksen)
100.000 kr. lavere
«Fribeløpet» på 500.000 kroner er 100.000 lavere enn det regjeringen selv mente var riktig innslagspunkt for elbilmoms for et drøyt halvår siden, da de la frem den såkalte «Hurdalsplattformen» – plattformen som skulle danne grunnlag for styringssamarbeidet i den nye Ap-/Sp-regjeringen.
– Vi varsler dette nå, for å gi forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum i en pressemelding i forbindelse med budsjett-fremleggelsen.
– Vi skal fortsatt støtte opp om de som vil kjøpe en vanlig elbil, men det er ikke felleskapets jobb å finansiere kjøp av de dyreste og flotteste elbilene for de som har råd til det. I dag får man kjøpt elbiler med lang rekkevidde i alle prisklasser, sa Vedum.
Møter motstand
Forslaget fra regjeringen har møtt sterk kritikk fra nærmest en samlet norsk bilbransje.
– At regjeringen, fullstendig uten forvarsel, løper fra løftet om 600.000 kroner, er svært alvorlig, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL), ifølge Bilbransje24.
BIL er en interesseorganisasjon som organiserer de norske bilimportørene.
Andresen håper nå SV kan legge press på regjeringen for å øke denne beløpsgrensen. SV er støtteparti til dagens regjering, som regjerer med mindretall i Stortinget.
– SV har også vært krystallklar på at det er 600.000 kroner som er grensen de går for. Vi har derfor en forventing om at SV vil prioritere dette i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, sier han.
Ikke flertall
Den forventningen kan det se ut som går i oppfyllelse:
– Det er ikke flertall for den løsningen som Regjeringen nå har foreslått, sier Kari Elisabeth Kaski til Bilbransje24.
Hun er finanspolitisk talsperson i SV og medlem av Stortingets finanskomite. Hun omtaler også forslaget som et «løftebrudd».
– Forslaget innebærer ikke en innfasing, som er det vi ønsker, og vi er veldig imot det konseptet som er foreslått.
– I sum frykter vi at dette kan gjøre at vi ikke når 2025-målene, sier Kaski.
Lange ventetider er en utfordring
– Det sitter ganske mange kunder som har tegnet kontrakt for dyrere biler som ikke får biler før i 2023.
Det sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, til Bilbransje24.
– For forhandlerne blir dette krevende når de kommer ut med et helt annet beløp, sier han.
Det er lange leveringstider for mange bilmerker om dagen, og kanskje spesielt på elbiler.
– Dette treffer vanlige folk og familier over hele landet, og omsider også i distriktene som har ventet lenge på elbiler tilpasset lange kjøreavstander. Vi snakker om titusenvis av kunder bare blant våre merker, som har bestilt helt vanlige familie-elbiler og som kan forvente å få bilen utlevert etter nyttår, sier Ulf Tore Hekneby, som er administrerende direktør i Harald A. Møller, importør av Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen.
Forhandlingene rundt revidert statsbudsjett er allerede i gang, før det etter hvert skal stemmes over i Stortinget.