Deltar i verdens største elbil-test
I neste uke gjennomføres verdens største elbil-test. Bak ett av rattene sitter Magnus Fagerli fra Greverud.
To ganger hvert år gjennomfører NAF og bladet Motor det som er kjent som verdens største test av elbiler, hvor rundt 30 biler står på startstreken.
Målet er i grunnen ikke å finne ut hvilken elbil som har lengst rekkevidde, men å finne ut hvilken modell som har oppgitt den mest realistiske rekkevidden.
For det er ikke alltid grunn til å stole på tallene du får fra bilprodusenten. I dag oppgis det gjerne såkalte WLTP-tall, men det er heller ingen fasit ifølge Magnus Fagerli, NAF-ansatt og bosatt på Greverud.
– Vi bor tross alt i Norge hvor det både er vind, snø og kulde. Alt dette påvirker de reelle tallene, kontra de tallene produsenten oppgis, sier Fagerli.
Vant fjorårstesten
Til daglig har han sitt virke på et av NAFs bilverksted i Oslo hvor han har mottak, deler og taksering som noen av sine oppgaver. Men at han også kan kjøre bil, er det ingen tvil om.
Under fjorårets test var det han, godt hjulpet av rekkevidden til gjerrigknarken Tesla Model 3, som kom lengst av samtlige førere. 654,9 kilometer rakk de før det ble bom stopp.
For bom stopp blir det for alle på et tidspunkt.
– Vi kjører så langt det går, altså helt til det stopper. Det er jo ikke noe jeg vil anbefale den vanlige elbil-eieren, for vi har tross alt med oss flere bergingsbiler på turen, sier han lattermildt.
Ærlighet varer lengst
Som nevnt innledningsvis er det altså ikke om å gjøre å komme lengst. I hvert fall ikke «sånn egentlig». Testen gjøres for å se hvor store avvik det er fra oppgitte tall til reelle tall. Jo nærmere testbilene kommer det produsenten har oppgitt som rekkevidde, jo bedre er det egentlig.
Derfor kjøres denne testen to ganger per år. En gang på sommerføre, og nå altså på vinteren. Siden tallet over er hentet fra sommerutgaven av testen, er det svært lite som tyder på at den distansen kan tangeres eller slås.
– Vi starter med runde i Oslo, før vi drar ut av byen på RV4 til Gjøvik, videre nordover i Gudbrandsdalen til Dombås, så til Hjerkinn over Folldal og Venabygdsfjellet, ned til Ringebu igjen. Og er det noen biler som fortsatt har strøm fortsetter de mot Dombås igjen, forklarer Fagerli.
Har oppskriften klar
Med stort og smått anslås det at hele testen tar fra to til tre dager. I år skal fjorårsvinneren Fagerli til pers i en BMW iX50, og selv om han ikke har all verdens tro på egne sjanser på grunn av bilens vekt, har han selvsagt vinneroppskriften klar.
– Min personlige erfaring er at kjøremønsteret er det viktigste. Spesielt viktig er det hvor hard du er på gasspedalen og hvor god du er til å planlegge. Akselerasjon koster prosenter, så du må følge med i trafikken og planlegge kjøringen. I tillegg må man regenerere der det er mulig, sier Fagerli.
Gir sitt beste tips
Når NAF tester biler i en slik sammenheng er det naturlig nok viktig at alle bilene følger de samme prosedyrene for opplading og forvarming, men Fagerli har et tips til lokale elbilførere.
– Jeg anbefaler alltid å forvarme bilen litt før kjøring. Enten i form av opplading, eller ved å bruke appen til bilen. Våre tester viser at det lønner seg, fremfor å starte helt kaldt, tipser han.
Vårt lokale håp er klar. Nå gjenstår det bare å se om han klarer å gjenskape bragden fra i fjor.
Disse bilene deltar i årets test:
Skoda Enyaq iV80
Skoda Enyaq iV80X
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD
Hyundai Ioniq 5 2WD
Hyundai Ioniq 5 4WD
Audi e-tron Q4 40
Audi e-tron Q4 50 QUATTRO
Audi e-tron GT
Mercedes Benz EQA 250
Mercedes Benz EQB 350 4MATIC
Mercedes Benz EQS 580 4MATIC
BMW i4 M50
BMW iX xDrive 40
BMW iX xDrive 50
BYD Tang
Cupra Born
Kia EV6 4WD
NIO ES8 7-SETER
Opel Mokka e
Peugeot e-2008
Polestar 2 LR Single Motor
Polestar 2 Dual Motor
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla SR+
Volvo C40 Recharge
VW ID.3 PRO S
VW ID.4 GTX
VW ID.4
XPENG P7