Kan forkortes drastisk
Er du fersk elbil-eier? Da kan du få deg en overraskelse i vinter.
Rekkevidden på elbilen din kan nemlig ifølge tester NAF har utført, innebære betraktelig kortere kjøreturer i vinter, enn det du er vant til.
NAF melder i en pressemelding at elbilens rekkevidde kan forkortes drastisk når vinteren etter hvert gjør sitt inntog. Dette betyr ikke bare mer jevnlig rekkeviddeangst, men også høyere strømregninger for deg med elbil. Du må tross alt lade bilen oftere.
– Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opptil 30 prosent kortere rekkvidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Skal lite til
Ifølge tester NAF har utført er det ikke mange kuldegradene som skal til før du vil merke på bilen at rekkevidden blir kortere.
– Vær og føre har mye å si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.
Store forskjeller
Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020 viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent. Da ble det testet 82 modeller i den kaldeste årstiden. Sødal oppfordrer av den grunn å sjekke enten hos NAF, eller hos andre som har testet din bilmodell vinterstid, slik at du vet hvor langt du kan forvente å komme på en ladning på vinterstid.
For enn så lenge er det du som må gjøre jobben med å sjekke ut tester, ev forhøre deg med bilselger om vinterrekkevidden når du kjøper deg en elbil. Det jobbes for øvrig med en ny europeisk standard for måling av vinter- rekkevidde.
Var ærligst
NAF tester de fleste nye elbiler på det norske markedet hvert år, sommer som vinter. De 31 elbilene som deltok i årets vintertest kjørte mellom 11 og 32 prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Minst avvik hadde den kinesiske nykommeren BYD Tang, som kjørte 356 kilometer. Det tilsvarer et avvik på «bare 10,88 prosent» fra de 400 kilometerne som oppgis i reklamen.