Ny turveibro
Fra Rotterdam til Taraldrud via Belgia og Sverige
Den nye turveibroen er nå vei fra Gøteborg. Klokken 11:00 i morgen formiddag skal den monteres på plass på Taraldrud.
– Broen er produsert i vakuumstøpt komposittmateriale (red. anm.: blandingsmateriale), som er nærmest vedlikeholdsfritt. Den er produsert i Nederland og er transportert til Belgia før den ble sendt til Sverige med båt. Akkurat nå fraktes broen med spesialtransport fra Gøteborg til Taraldrud, før den monteres på plass i morgen fra klokken 11:00 til 13:00, sier prosjektsjef for Politiets Nasjonale Beredskapssenter, Paul Torgersen.
– Blir det åpent for publikum?
– Av sikkerhetsmessige årsaker vil ikke området være tilgjengelig for publikum, sier Torgersen.
Nord for rundkjøringen i Taraldrudkrysset
Broen, som skal være 20,5 meter lang og 5,5 meter bred, skal monteres over adkomstveien til PNB nord for rundkjøringen i Taraldrudkrysset, og skal kobles til den eksisterende turveibroen over E6.
Ifølge Torgersen skal broen være for befolkningen, for å få en fin passasje forbi beredskapssenteret og binde sammen turveinettet på Sofiemyr med turveinettet rundt Kloppa og Assuren.
Friluftskorridor til 10 millioner
Oppegård Avis har tidligere skrevet at til neste vinter skal det i forlengelsen av Fløisbonnveien åpnes også en ny turvei. Turveien, som skal kobles til den nye turveibroen, er en del av det nye løypenettet. Sistnevnte kommer som en del av kommunens prosjekt. Les mer om dette lengre bak i avisen.
Den nye turveibroen med turveien er en del av reguleringsplanen for PNB og har en kostnad på 10 millioner kroner (red. anm.: PNB bygger kun cirka 200 meter av turveien).
Tiltaket skal sikre at det etableres en 150 meter bred friluftskorridor i tilknytning til den gamle turveibroen over E6 ved Taraldrudhytta. Friluftskorridoren skal være en slags fysisk forbindelse mellom markaområdet i Oppegård og Sørmarka i Ski.
Skal driftes av kommunen
Oppegård Avis har tidligere skrevet at Nordre Follo kommune skal ha ansvar for driften av både turveien og den nye broen.
– Broen er dimensjonert med bæreevne og bredde for å tåle belastningen fra en løypemaskin, og den skal kunne brukes til løypekjøring i år, sier Torgersen.
Samtidig påpeker han at deler av tilførselsveiene til broen fortsatt vil være midlertidige i vinter.
Les også: Slik skal den nye broen se ut!