Lover godt airmanship
Om to år skal beredskapssenteret stå klart på Taraldrud. Leder for helikoptertjenesten, Freddy Rotseth, lover minst mulig støybelastning for lokalbefolkningen.
Oppegård Avis har tidligere skrevet at Politiets nasjonale beredskapssenter (PNB), som bygges nå på Taraldrud, skal stå klart til bruk i september 2020.
PNB skal samle beredskapstroppen, bombegruppen, krise- og gisselforhandlerne og politiets helikoptertjeneste på ett sted. Det vil også føre til bedre sikring av politiets skjermingsverdige objekter. Det er totalt tolv skjermingsverdige objekter i politiet. Når beredskapssenteret står ferdig, vil en tredjedel av objektene være sikret.
La ned grunnsteinen
Tirsdag denne uken ble den offisielle starten på byggingen av PNB markert da statsminister Erna Solberg la ned grunnsteinen til beredskapssenteret.
– Dette senteret er et stort løft for den nasjonale beredskapen og et viktig bidrag til nordmenns trygghet i hverdagen, sa statsministeren.
Les også: Bli med inn på PNB-området med Skanska
– Ikke mest støyende
Det er mange i Oppegård og omegn som frykter at det blir mye støy fra helikoptrene på PNB.
Leder for helikoptertjenesten, Freddy Rotseth, avviser påstandene om at den nye helikoptertypen de har skaffet er den mest støyende av dem som finnes på markedet.
– Vi måtte kjøpe helikoptrene som tilfredsstilte krav. For å forklare det billedlig så er det slik at et helikopter tar av, det flyr framover og det lander. Hvis vi går på det siste, skal det nye helikopteret, ifølge fabrikanten, støye mindre enn dagens helikopter når det går inn for landing, litt mer når det tar av og det støyer litt mer når det flyr i maks fart framover, sier Rotseth, som skal ha ansvar for 30 ansatte på Taraldrud.
Han sier de tre helikoptrene som har blitt kjøpt blir levert til Norge i juli-august neste år. To av disse skal stå på beredskapssenteret til enhver tid.
– Vi er veldig opptatt av at de som skal operere disse helikoptrene skal sikre "godt airmanship", det vil si sørge for at det blir minst mulig støyende belastning for lokalbefolkningen, men vi må ta hensyn til oppdraget og sikkerheten, sier Rotseth.
Usikker om støyopplevelsen
– Hvor mye støy kan man forvente på det meste?
– Det er vanskelig å si hvordan det vil oppleves med de nye helikoptrene. Det vet vi ikke ennå, men det foreligger målinger for det. Kravet som er fastsatt til flyhøyde for all helikopteraktivitet i dag vil vi opprettholde så langt oppdraget tilsier det. Vi skal forholde oss til gjeldende regelverk fastsatt av Luftfartstilsynet og det vi får i konsesjonen (red. anm.: tillatelsen som skal være godkjent av Samferdselsdepartementet om kort tid), sier Rotseth.
Unntakstilfeller
– Lokalbefolkningen er bekymret for mye støy fra helikoptrene. Skal dere fly mye over de etablerte boligområdene i Oppegård?
– Det skal vi gjøre i unntakstilfeller, det vil si i de tilfellene det er kritisk at vi må nå fram for å løse oppdraget. Jeg har forståelse for de som frykter at de blir uutholdelig mye støy her, men selv velger jeg å tro på at det på ingen måte vil være uutholdelig. Man kan for eksempel se på Norsk luftambulanse på Lørenskog som ligger i nærheten av sykehuset. Jeg har ikke et inntrykk av at det er uutholdelig for dem som bor der.
Les også: Krever svar om helikopterplass
– Håper på en god dialog
– Vi har alt å vinne ved å støye minst mulig.
Freddy Roseth, leder for helikoptertjenesten
To representanter fra bevegelsen, som ønsket å være med på arrangementet i forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen i går og sendte et forespørsel om dette til Justis- og beredskapsdepartementet, ble avvist, med begrunnelse om at arrangementet var kun for prosjektet, brukerne og samarbeidspartnere.
Til slutt fikk Linda Nilsen Methi (43) fra Stopp støyen hjelp av statsminister Erna Solberg til å komme seg inn. Hun snakket med flere fremmøtte inkludert Freddy Roseth fra helikoptertjenesten.
Fire til seks oppdrag
Roseth har beroliget henne og lovet å ha god dialog med befolkningen i tiden fremover.
Lederen for helikoptertjenesten har også sagt at det tas høyde for 2250 helikopterbevegelser på PNB per år hvor en bevegelse er en avgang og en ankomst.
– Det er lagt på til fire til seks oppdrag i døgnet, ifølge statistikken, men så kan det være perioder hvor det er mye mindre og andre perioder hvor det er litt mer. Det er litt vanskelig å fastsette. Vi er oppdragsstyrt, men det er viktig å presisere at vi ikke ønsker å være til støy for lokalbefolkningen og vekke noen unødvendig.
Oppegård Avis har tidligere skrevet om bevegelsen Stop støyen, som er blant dem som er bekymret for bo- og læringsmiljøet i området i forbindelse med etableringen av PNB.