Taraldrud

BYGGER LANDKAR: Som man kan se av bildet, er arbeidene med byggingen av landkar for den nye broen nå i gang.

Bygger ny turveibro på Taraldrud

Arbeidet med den nye turveibroen på Taraldrud er nå i gang. Etter planen skal den være ferdig montert og klar til kommende skisesong.

Til neste vinter skal det åpnes en ny turvei og med en ny turveibro nord for Taraldrudkrysset.

Tiltaket, som er en del av reguleringsplanen for Politiets Nasjonale Beredskapssenter (PNB) og har en kostnad på 10 millioner kroner, skal sikre at det etableres en fysisk forbindelse mellom markaområdet i Oppegård og Sørmarka i Ski.

 

OVERSIKTEN: Den nye friluftsbroen skal krysse adkomstveien til beredskapssenteret og skal kobles til den eksisterende broen over E6.

      Om prosjektet:

  • Politiet bygger nå et nasjonalt beredskapssenter (PNB) på Taraldrud til en prislapp på rundt 2,7 milliarder kroner. Hovedatkomsten skal være fra rundkjøringen ved Taraldrudkrysset.
  • Tiltakshaver og byggherre er Justis- og beredskapsdepartementet. Totalentreprenøren er Skanska Norge.
  • Ifølge reguleringsplanen for PNB skal det i forlengelsen av Fløisbonnveien tilrettelegges for en 150 meter bred friluftskorridor i tilknytning til den eksisterende turveibroen over E6 ved Taraldrudhytta, med en ny turvei og en ny turveibro.
  • Turveien skal tilrettelegges for helårsbruk og er dimensjonert med bæreevne og bredde slik at løypemaskiner kan sette skispor over denne om vinteren.
  • Kostnaden for broen med brokar og tilkomst er på om lag ti millioner kroner.
  • Den nye turveien med broen skal driftes av Nordre Follo kommune.

Den nye broen, som skal være fire meter bred og vil krysse adkomstveien til PNB nord for Taraldrudkrysset, skal kobles til den eksisterende turveibroen over E6.

Broen skal ikke være for PNB, men for befolkningen, for å få en fin passasje forbi beredskapssenteret og binde sammen turveinettet på Sofiemyr med turveinettet rundt Kloppa og Assuren.

Les også: Ny friluftsbro til 10 millioner

Skal være klar til kommende skisesong

Som man kan se av hovedbildet i saken, er arbeidene med byggingen av landkar for den nye broen nå i gang.

Det er Skanska Norge som har ansvar for prosjektet. Ifølge entreprenøren er broen dimensjonert med bæreevne og bredde for å tåle belastning fra løypemaskinen, og i vintersesongen vil skiløypen gå her.

Etter planen skal broen være ferdig montert og klar til kommende skisesong, opplyser Skanska Norge.

"Vi vil komme tilbake med informasjon om åpningsdato, og vil i samarbeid med Oppegård og Ski kommuner sørge for å lage en åpningsseremoni for dagen hvor en ny turveibro åpner og vi kan stenge den midlertidig omlagte turveien", skriver Skanska.

Les også: – Situasjonen er stabilt dårlig

– Som en plastbåt

Tidligere i år har Skanska Norge inngått kontrakt med bedriften Module Solutions & Systems (MSS) fra Jæren om å bygge turveibroen på Taraldrud.

Oppegård Avis har tidligere skrevet at broen skal produseres i Nederland, før den sendes på lekter til Norge og monteres på Taraldrud i løpet av en dag.

– Broen blir utformet av komposittmaterialet, tilsvarende en plastbåt. Bruk av komposittmateriale (red. anm.: blandingsmateriale) på denne måten er nytt og er utviklet av offshore-industrien i Nordsjøen. Kompositt er et lett og solid materiale som er laget for å tåle det røffe klimaet som oljeplattformene må tåle ute i sjøen gjennom mange år, sa prosjektsjefen for PNB, Paul Torgersen, til Oppegård Avis ved forrige omtale av saken.

Ifølge Torgersen er det Nordre Follo kommune som skal drifte den nye turveien med broen.

Les også: Kommunen kjøpte ulovlige midler til vedlikehold av plastisbanen

 

Powered by Labrador CMS