– Ruter: Vær beltehelter dere også!
– Alle argumenter er brukt opp, sier MDG-politiker Hans Martin Enger.
Denne uken har debatten rast på nytt rundt skolebussene på Svartskog og de manglende beltene på ruten som 55 skolebarn bruker som skolebuss.
Etter at en ansvarlig buss-sjåfør nektet å kjøre opp Sandvadbakkene på grunn av de vanskelige kjøreforholdene og av sikkerhetshensyn, og flere skolebarn så ble kjørt 5,5 kilometer unna der de egentlig skulle av, har mange sinner kokt i Oppegård.
– Sett inn beltebusser nå
En av dem som reagerer, er MDG-politiker Hans Martin Enger.
– Kjære Ruter. Sett inn buss med belter på bussruten til skolebarna på Svartskog, i det minste på de avgangene som skoleelevene bruker. Og gjør det allerede fra neste uke. Skulle det være vanskelig å skaffe riktig type buss umiddelbart, så bruk en annen. Det som teller nå er å få buss med sikkerhetsbelter på, sier Enger.
De eneste i Akershus
Noe av det Enger reagerer på, er at disse skoleelvene er de eneste i hele fylket som har skolebusser uten sikkerhetsbelter.
– 55 skoleelever fra Svartskog er de eneste skolebarna i Akershus med skoleskyss uten sikkerhetsbelter. Saken er belyst fra alle tenkelige sider. Alt tilsier at barna på denne bussruten må sikres. Etter årevis med uforståelig avvisning svarte Ruter i Oppegård avis denne uken at de jobber med en løsning på saken. Så bra, og den løsningen ligger som sagt i dagen: Gi barna sikkerhetsbelter, tordner Enger.
Les også: Ruter: – Vi jobber med en løsning
Han henviser også til Ruters egen beltehelt-kampanje, og ber selskapet om å gjøre som de selv oppfordrer til.
– Ekte helter går foran med et godt eksempel. Vis at dere er det dere oppfordrer barna på bussen til å være: Ruter, vær en beltehelt, er oppfordringen fra Enger.
– Jobber med løsning
Ruter har tidligere konkludert med at bybusser er forsvarlige på strekningen mellom Kolbotn og Svartskog, men sier de nå ser på mulige løsninger.
– Årsaken til at det benyttes bybusser, er at Svartskog er definert som et bynært område på linje med flere andre kommuner som grenser til Oslo. I Oslo og disse nærliggende kommunene benyttes bybusser, som har en hastighetsbegrensning på 70 kilometer i timen, og ikke krav om setebelter, sier pressekontakt i Ruter, Cathrine Myhren.
Fylkesmannen er kjent med, og har konkludert med, at det er forsvarlig å bruke bybusser på denne strekningen.
– Vi er imidlertid lydhøre for de bekymringene vi mottar på bruk av bybuss uten setebelter i dette området, og arbeider nå med ulike alternativer for å løse problemstillingen. Vi vil komme tilbake til valg av løsning litt senere i høst, sier Myhren.
Undersøker
Når det gjelder episoden med skolebussen tirsdag 14. november, jobber Ruter med å få informasjon.
– Ruter undersøker med operatøren hva som skjedde i går. Det er svært beklagelig hvis ikke passasjerene ble ivaretatt på en god måte på 86-bussen i går, avslutter Myhren.