Halverer togtilbudet
Prestisjeprosjektet Follobanen kan tidligst re-åpnes i februar. I mellomtiden får også togpassasjerene i Oppegård svi.
Påliteligheten til togtrafikken på Østfoldbanen har omtrent vært på nivå med utbetalingene i den legendariske sketsjen Joker Nord den siste måneden. Altså lik null.
Det skulle imidlertid bli så mye bedre bare Follobanen åpnet. 12. desember var i så måte en merkedag for alle reisende i Nordre Follo, enten man skulle benytte seg av 37 milliarders nyheten fra Ski, eller den gamle L2-traveren gjennom Oppegård.
Togene skulle både gå oftere og raskere. Raskere fra Ski og oftere gjennom Oppegård. Forunderlig nok har ingen av delene skjedd.
Ingen bedring i sikte
Og det er overhodet ingen bedring i sikte på kort sikt, skal vi tro Bane NOR. I hvert fall ikke en bedring alle i Oppegård.
– Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk. Hovedfokus nå er å sette Follobanen i drift så raskt som mulig med en løsning som er sikker, pålitelig og robust. Inntil videre holdes den derfor stengt ut januar. Sammen med Vy og berørte godsselskap, har vi tilrettelagt for et midlertidig endret ruteopplegg for togpassasjerene på Østfoldbanen, informerer Bane NOR på sine nettsider.
Nå handler det ikke lenger om fart eller hyppighet. Nå handler det kun om å berge det siste av stumpene. Derfor er det nå ordet forutsigbarhet som brukes.
– Sammen har vi gått gjennom alle ruteplaner og etablert et endret opplegg på togtilbudet slik at de reisende skal få et mest mulig forutsigbart tilbud, sier Stine Undrum, konserndirektør for Utbygging i Bane NOR.
Slik kjøres togene nå
9. januar blir en ny merkedag for togpassasjerene i Oppegård. Da iverksettes nemlig et nytt, midlertidig rutetilbud. Slik kjører togene frem til 9. januar 2023:
Alle rushtidstog innstilles.
Tog Østre linje fra Ski til Oslo innstilles. Det må byttes tog på Ski for reisende på Østre linje
Lokaltog (L2) Stabekk – Ski kjøres halvtimesavganger, ikke kvartersavganger.
Ellers kjøres øvrige tog som før ruteendring.
Halvert tilbud
Slik kjører togene fra 9. januar 2023:
L2 Ski–Oslo S: Kjøres med halvtimesavganger mellom Ski og Høvik. I tillegg kjøres det halvtimesavganger mellom Kolbotn og Høvik. Innsatstog mellom Kolbotn og Oslo S innstilles.
Dette betyr i så fall at Kolbotn stasjon får fire avganger i timen, mens alle andre stasjoner i Oppegård kun får to avganger i timen.
R21 Moss–Oslo S: Kjøres med halvtimesfrekvens hele dagen, alle dager, hele uka. Avgang Oslo S xx:10 og xx:40, ankomst Oslo S xx:18 og xx:48.
R22 Rakkestad/Mysen–Oslo S: Innstilles mellom Ski og Oslo S. Skal du reise mellom Ski og Oslo S må du bytte til de andre togene som kjører. Merk at du må bytte plattform på Ski stasjon.
R23 Ski–Oslo S: Alle avganger innstilles.
RE20 Göteborg/Halden–Oslo S: Alle avganger kjøres. Togene har avgang fra Oslo S xx:01 og ankommer Oslo S xx:51, slik de gjorde før 11. desember. Innsatstogene får avgang Oslo S xx:28, ankomst xx:21.
Skal sikre kapasitet
Ifølge Bane NOR har målet med det midlertidige rutetilbudet vært å sikre høy kapasitet for kundene på de største stasjonene (Hauketo, Holmlia, Kolbotn, Ski, Ås, Vestby og Moss), omtrent på nivå med ruteplanen for 2023.
Bane NOR erkjenner imidlertid at tilbudet de leverer ikke vil oppleves som helt knirkefritt.
– Dessverre blir det noe økt reisetid som følge av at alle togene må kjøre via Østfoldbanen, og det kan bli noen kapasitetsutfordringer i rushtiden. Vy supplerer med busser for å sikre tilstrekkelig kapasitet, spesielt på hverdagene i perioden det midlertidige tilbudet gjelder.
NB: Tirsdag ettermiddag blir det holdt et krisemøte om Follobanen, initiert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Vi oppdaterer oavis.no i etterkant av møtet dersom det kommer ut noe annet enn selvfølgeligheter.