Slik blir den nye tog-hverdagen
KOLBOTN STASJON: Kvartersavganger, ingen direktetog og lengre reisetid. Det er den nye hverdagen for tog-reisende i Oppegård.
I dag åpnes den 37 milliarder kroner dyre Follo-banen av Kongen og Kronprinsen. Slikt markeres selvsagt med brask og bram i Ski sentrum.
For folk i Oppegård var det derimot «business as usual» mandag morgen. I åttetiden hastet folk som vanlig av gårde til stasjonen, hvor de som seg hør og bør ble møtt med noen minutter forsinkede tog på Østfoldbanen.
– Jeg vil nesten si at det er oftere forsinket enn ikke, humrer Mari Paus (39), lett trippende i 10 kalde.
Med jobb i Oslo og bolig på Ingierkollen, bruker hun toget stort sett hver dag i vinterhalvåret. Hun hadde derfor fått med seg ruteendringene som trådte i kraft 11. desember.
– At toget skal gå hvert kvarter er vel og bra, men det er irriterende at hurtigtogene forsvinner. Jeg har i alle fall brukt å «time» mine reiser til de avgangene, og det har jeg spart mye tid på, sier Paus.
Fra åtte til seks stopp
Rent faktisk blir det faktisk færre avganger på enkelte av Oppegård-stasjonene, etter åpningen av Follo-banen. De aller fleste togene vil dessuten bruke lenger tid til og fra Oslo.
– Fra 11. desember er seks stopp og ikke åtte på Kolbotn. Reisetiden på lokaltoget gjennom Oppegård øker med 1 minutt. Hovedårsaken til økt reisetid er at dagens ruteplan har vært litt for stram, forteller Anne Kirkhusmo, pressesjef i Bane NOR.
Hun opplyser også om at det tidligere var åtte stopp fordi lokaltogene fra Oslo til Moss og Mysen (tur- retur) også stoppet på Kolbotn, i tillegg til de seks lokaltogene som fortsatt vil gå.
Disse to lokaltogene vil nå gå gjennom Blixtunnelen på Follobanen.
Bane NORs pressesjef vil derimot ikke være med på at tilbudet blir forringet.
– Vi mener at de reisende gjennom Oppegård fortsatt får et godt togtilbud. Trolig blir det også bedre plass på pendlertogene, fortsetter Kirkhusmo.
Tregere
«Folk» flest tar toget til og fra jobb i Oslo, en eller annen gang mellom 07.00 og 08.00. Det er også da det er flest avganger per time.
Før åpningen av Follobanen gikk det åtte tog i timen fra Kolbotn stasjon, to direkte, hvor den korteste reisetiden var på 12 minutter. Gjennomsnittet av alle reisetidene var på 15 og et halvt minutt.
Etter åpningen av Follobanen går det seks tog i timen, ingen direkte, hvor den korteste reisetiden er på 14 minutter. Gjennomsnittet av alle reisetidene er 17 minutter.
– Det er betryggende at vi faktisk får to tog i timen som går inn til Oslo på 14 minutter. Bane NOR/Jernbaneverket har sikkert dekning for å si at de øker togtilbudet totalt sett, men ingen kan være i tvil om at vi som bor i Oppegård betaler prisen for Follobanen. Litt færre tog totalt sett i timen, vi mister direkteruten, vi får lengre reisetid i snitt og sist, men ikke minst: Vi skal skvulpe rundt på tog som ble bygget på 1970-tallet, skriver en leser til Oppegård Avis.
Kortere meny
Før åpningen av Follobanen kunne morgenpendlerne fra Kolbotn stasjon velge mellom følgende meny:
7:14 L2x
7:18 L22x
7:24 L2
7:28 L2
7:44 L2x
7:50 L22
7:54 L2
7:58 L2
Etter omleggingen er det dette de har å forholde seg til:
7:11 L2
7:22 L2*
7:26 L2
7:41 L2
7:52 L2*
7:56 L2
Her er det for øvrig verdt å merke seg at avgangene 7:22 og 7:52 ikke går lengre enn til Oslo S. Skal du videre til Nationaltheatret eller Skøyen, må du ta en av de andre fire avgangene.
– Hyppighet trumfer fart
På Kolbotn stasjon møtte vi også Karoline Hjelmseth (33), som bruker toget så og si hver dag. For henne var hyppighet viktigere enn fart.
– Jeg synes det er kjempebra at vi får kvartersavganger fra Kolbotn gjennom hele dagen. Jeg tar ikke toget til samme tid hver dag, så for min del er det ikke så viktig med den L22-avgangen som har vært raskest. Hyppighet trumfer fart, sier Hjelmseth.
Hva synes du om togtilbudet i Oppegård og på Østfoldbanen? Ta debatten på våre Facebook-sider eller skriv din mening til tips@oavis.no