Paa Memphis Station

Ian Kenworthy er advokat med møterett for Høyesterett, pensjonist og bosatt i kommunen siden 1973. Han skriver for oavis.no når han har noe på hjertet.

Publisert

Johannes V. Jensen, dansk forfatter og nobelprisvinner, har skrevet et kjent dikt om sine indre og ytre opplevelser mens han ventet på toget på Memphis stasjon. Jeg kom i tanker om dette diktet da jeg skulle på konsert i hovedstaden og tenkte å ta toget med planlagt avgang 18.11.

Forsinkelser og innstiller er nå en ting, men jeg vil skrive litt om Vys informasjon/desinformasjon. Ankommet stasjonen så jeg at toget var innstilt mellom Skøyen og Lysaker, og det spilte mindre rolle for meg som skulle til National. Det kom allikevel en mistanke snikende: Det sto jo ikke noe tog på spor 2 slik det pleier, men ifølge informasjonstavlen skulle toget gå som planlagt.

Vel, etter hvert stod det stadig nye avgangstider, men var de pålitelige? Da klokken var 18.17, sto det fortsatt at toget var innstilt mellom Skøyen og Lysaker, men det skulle gå fra Kolbotn 18.16 – altså ett minutt før det klokkeslett vi befant oss på. Dette fortsatte med nye klokkeslett utover; alltid forventet avgang ett minutt før det aktuelle tidspunkt. Til slutt kom det et tog på spor 2, da sto det forventet avgang 18.41 på skiltet på plattformen mens det klokken 18.22 sto forventet avgang 18.21 på «opplysnings»tavlen ved siden av. Her var det bare å velge. Vel, det var nok best å komme seg ned trappen og gå over til spor 1 og håpe på at Skøyen-toget var i rute.

Som Johannes V. Jensen får man jo litt tid til å fundere over de grunnleggende tvilsspørsmål: hvor er vi egentlig på vei, og når kommer vi dit? Spørsmålet er jo om Vys informasjon gir oss de rette svarene på de mer prosaiske sidene?

Før trodde jeg informasjonsavdelingen til NSB/Vy var opplært av Secret Service til å holde all info tett til brystet, nå heller jeg mer i retning av at gamle KGBs Desinformasjonsdepartement har vært læremesteren.

Vel, Vy skal ha at de var konsistente. Da jeg skulle hjem, sto det at toget mellom Skøyen og Oslo S var innstilt, og det ble anbefalt å ta neste tog. Neste L2 var også innstilt, så rådet var kanskje ikke helt optimalt? På Oslo S var det samme type info som på Kolbotn, toget med planmessig avgang 20.46 var klokken 21.04 forventet å gå ett minutt før, klokken 21.03. Ved å se bort fra informasjonen rakk jeg toget hjem, og da gjensto bare «Skammens trapp» fra spor 3.

Man skjønner jo at Bane Nor må prioritere vekk bevegelseshemmedes adgang til og fra plattformen når selskapet har råd til å betale innpå 500 millioner for å sikre åpningsdatoen på Follobanen – eller….?

Ian W. Kenworthy

Powered by Labrador CMS