ØSTFOLDBANEN
Lei av forsinkelser på tog
Flere uker på rad møter pendlerne flere innstilte tog som følge av tekniske problemer på Østfoldbanen. – Situasjonen er uakseptabel, sier Pawel Turdza fra Oppegård.
– Det har vært flere innstillinger på Østfoldbanen hver dag denne uken. Alt dette er etter at strekningen har vært stengt i åtte uken i sommer på grunn av vedlikeholdsarbeidene, sier Pawel Turdza fra Oppegård.
Han viser til varsling på mobil om flere innstilte tog på den aktuelle strekningen de siste dagene. Turdza er en av de mange som lurer hva som skjer med togtrafikken gjennom Oppegård, og mener at den oppståtte situasjonen for de lokale togreisende er uakseptabel.
– Jeg jobber på Skøyen og pendler til og fra jobb hver dag. Situasjonen vi er nå i er utrolig frustrerende. Det å ikke vite om jeg kommer på jobb eller ikke skaper store utfordringer i en ellers ganske travel dag. Jeg må også rekke å hente barna fra skolen, og rekke trening og ettermiddagsaktiviteter. Vi betaler 1.500 kroner for månedskort og får noe som ikke fungerer i det hele tatt, sier Turdza oppgitt.
Jordfeil på signalanlegg
I forbindelse med saken har Oppegård Avis kontaktet både VY og Bane NOR, som har ansvar for den aktuelle strekningen på Østfoldbanen.
– Innstillingene på Østfoldbanen i dag, torsdag 15. september, skyldes i hovedsak jordfeil på Bane NORs signalanlegg. Vi er fortvilet over situasjonen, som er svært krevende for våre kunder, og håper Bane NOR kan utdype hvorfor dette skjer etter et at banen var stengt for vedlikehold i seks uker i sommer, sier pressekontakt Marius Holm i Vy.
– 90 prosent går i rute
Bane NOR beklager ulempene situasjonen har medført for de reisende, men understreker at til vanlig går rundt 90 prosent av alle passasjertog i rute.
– Dette er ikke et enkelttilfelle. Slike situasjoner har oppstått ofte de siste ukene. Hvor lenge skal togreisende leve med dette?
– Jordfeil som denne er det heldigvis sjelden vi opplever, men vi kan også rammes av signalfeil, skinnebrudd og andre hendelser som går utover tilbudet til passasjerene. Når togene står, er det for at feil ikke skal gå utover sikkerheten til de reisende og ansatte på jernbanen. Likevel skal vi ikke svartmale situasjonen. For faktisk er det sånn at til vanlig går rundt 90 prosent av alle passasjertog i rute. Problemet er at flest feil og forsinkelser skjer når systemet er under størst press. Det er i rushtiden, når mange mennesker er i farten, sier Simen Slette Sunde, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NORs presseavdeling.
– Ikke en sprintdistanse, men en maraton
Bane NOR sier at de jobber med å modernisere jernbanen.
– Vi har satt i gang et omfattende arbeid, som på sikt skal gi færre forsinkelser. Vi har to mål som betyr mest for oss: folks sikkerhet og togenes punktlighet. Det betyr at jernbanen skal få deg trygt fram. Og det betyr at vi jobber for at flere tog skal gå i rute, sier Slette Sunde.
Han sier videre at Bane NOR ser flere årsaker til problemene som oppstår på Østfoldbanen for tiden.
– Noen av dem er tidkrevende, komplekse og sammensatte. For hadde det vært enkelt, hadde vi løst alle feilene for lengst. Derfor sier vi at denne jobben ikke er noen sprintdistanse, men en maraton. Og som alle med hus, bil eller båt vet: behovet for vedlikehold tar aldri slutt. Det er en av grunnene til at vi stenger deler av jernbanen flere uker hver sommer; vi må jobbe i sporet for å fornye våre anlegg, og da kan det ikke gå tog, sier han.