NÆRINGSLIV I OPPEGÅRD
Startet økologisk bakeri i Sønsterudveien
– Vi håper at baksten vår faller i smak hos mange, sier Lucas Oliver Machado, som driver Bakeri Heinz i Sønsterudveien 2 på Kolbotn.
Selskapet Bakeri Heinz AS, som ble registrert i midten av juni 2021, driver med produksjon av brød og ferske konditorvarer. Selve bakeriet holder til i Sønsterudveien 2, i kjelleretasjen til det samme bygget hvor Driving Trafikkskole Oppegård holder til.
Daglig leder, Lucas Oliver Machado (40), som er utdannet kjøkkensjef og er født i Tyskland, men har også bodd i Argentina i flere år. Han er gift med tyske Marni Seibt (38). Sammen har de ett barn og har bodd i Skogkanten på Kolbotn i seks år.
– Vi hadde bodd sammen i ti år i Berlin før jeg flyttet til Norge for åtte år siden i forbindelse med en jobb som kokk på Festningen Restaurant i Oslo. Året etter flyttet Marni til meg, og så bestemte vi oss om å flytte fra Oslo til Kolbotn, sier Lucas Machado.
Startet under pandemien
Lucas Oliver Machado jobbet på flere restauranter før pandemien. Da pandemien var faktum, ble han permittert og måtte finne på noe nytt.
Sommeren 2020 startet Lucas å bake brød, slik han og kona gjorde tidligere en gang. De startet med produksjon av brød i småskala og ga bort noen smaksprøver til folk i nabolaget. Ifølge 40-åringen fikk de gode tilbakemeldinger og prøvde seg frem med forskjellige typer bakst. Året senere våget de å starte eget selskap.
– Bestefaren til Marni het Heinz til fornavn. Han drev et bakeri i Tyskland, så vi ønsket å ta vare på dette navnet og stiftet vårt eget bakeri med tilsvarende navn, sier Machado.
I begynnelsen drev familien med utsalg av brød hjemmefra, men de var på jakt etter passende næringslokaler. I fjor høst fikk de napp.
Skredderstubekken
– Siden oktober i fjor har vi leid lokaler i Sønsterudveien 2 på Kolbotn, sier Machado.
Oppegård Avis har tidligere skrevet at alt av eksisterende bebyggelse i det aktuelle området, inkludert det ovennevnte bygget, skal rives og erstattes med 50 nye leiligheter. Boligprosjektet heter Skredderstubekken og er planlagt realisert i den nærmeste tiden.
– Når vi får beskjed om å flytte, vil vi finne et annet egnet sted, men vi regner med at vi har minst ett år før det skjer, sier Machado.
Brød, rundstykker og focaccia
De har investert i et par profesjonelle kjøkkenmaskiner og fire elektriske bakerovner. Alt er importert fra Tyskland. Ifølge Machado er Bakeri Heinz det første sertifiserte økologiske bakeriet i vår kommune, som betyr at alle alle ingrediensene de bruker i baksten er økologiske.
– Per i dag produserer vi fire ulike typer brød, som har egne navn (surdeigshavrebrød Karl, linfrøbrød Ingrid, surdeigsbrød Didi og surdeigsblandingsbrød Frank), slik at det blir lettere å huske disse. I tillegg baker vi focaccia på fredager og rundstykker med kvarg (syrefelt ferskost) til helgen. Det er snakk om cirka 60 brød per uke, men vi har kapasitet til mye mer, sier Machado.
Må forhåndsbestilles
For å kunne kjøpe noe bakst hos Bakeri Heinz må varene være forhåndsbestilt (to til tre dager i forkant). Bestilling må gjøres på e-post (bestilling@bakeri-heinz.no).
Prisnivåene varierer fra 60 til 120 kroner per vare, og avhenger av om du vil være en fast kunde, som krever at du tegner et abonnement (minimum en måned), eller om du vil handle kun en gang.
– Vi har rundt 40 faste kunder per i dag som kjøper brød hos oss fra én til fem dager i uken, men vi har ikke ennå markedsført bakeriet vårt ordentlig, sier de to.
Det tilbys gratis levering av de bestilte varene til områdene på Kolbotn, Tårnåsen og Sofiemyr. For de andre områdene i Oppegård må du betale 25 kroner per levering.
Cupcakes og sjokoladebrød
Siden det er morsdag på søndag, etterfulgt av Valentinsdagen på mandag, har de tenkt å overraske kundene med noe nytt.
– Vi skal produsere sjokoladebrød, som passer godt til frokost og kan serveres med for eksempel brunost og syltetøy. I tillegg skal Marni lage cupcakes. Disse ekstravarene skal selges kun på morsdag og på Valentinsdag, sier Lucas Oliver Machado.
Marni Seibt, som har drevet med salg og arrangement-ledelse i Berlin i ti år, bistår nå Lucas med markedsføring av bakeriet i sosiale medier.