Reddet 3,6 tonn med mat
Gjennom "Matredder'n" har kundene til Coop Mega Kolbotn reddet 3,6 tonn med mat.
I 2022 reddet Coop Mega Kolbotn og deres kunder utrolige 3,6 tonn med mat. Det er takket være et bevisst forhold til matsvinn, og kunder som forstår viktigheten av "Matredder'n".
Gode tilbakemeldinger
– Det beste for oss er om vi ikke trenger å prise ned mat, for da har vi en bærekraftig bedrift. Da har det nemlig blitt produsert riktig mengde mat. Men vi kan ikke treffe rett på alle bestillinger, og da redder vi mat på denne måten, sier butikksjef Vincent Blom.
Han påpeker at når de først har datovarer til salgs, er det bra for miljøet, kundetilfredsheten og omsetningen at varene faktisk blir solgt og spist.
Og tilbakemeldingen fra kundene er god. Det er viktig, for de er en stor del av bildet.
– Mange er med på å redde maten, og kundene gir positive tilbakemeldinger. De ser at de kan bidra. Alle kan jo bidra til å redde matsvinn. Dette er en flott mulighet for alle, poengterer Blom.
Dette gjør de
For det første handler matreddingen om å få det opp i bevisstheten til kundene.
Nedprising av varer som nærmer seg utløpsdato har butikken gjort i lang tid, men med "Matredder'n" har de laget et konsept som skal gjøre det mer tiltalende å være matredder.
Det som konkret gjøres er at varer prises ned med 40 prosent når det nærmer seg utløpsdato. Frukt og grønt som av ulike grunner ikke kan selges til full pris lenger, selges til 10 kroner kiloen i stedet. I tillegg selges gårsdagens brød til 15 kr.
Informasjonsplakater om bærekraft og utvalgte produkter skal øke kundenes bevissthet rundt matsvinn, og med det de lover er gode oppskrifter på mega.no, håper de å inspirere kundene til å bruke blant annet frukt og grønt, og brød som nærmer seg utløpsdato på nye måter.
Egen bærekraftinfluenser
Som en av de første av Coop Øst butikkene, var Coop Mega tidlig ute med å sørge for en egen bærekraftinfluenser. Han heter Rune Langlid, og er den som sørger for å holde i trådene. Han samarbeider også med andre bærekraftinfluensere.
– Det er et relativt nytt begrep i Coop Øst. Flere og flere butikker får det, men vi tilhører de første. Det handler mye om riktig sortering, bestilling, matredderen osv. Langlid blir navet som sørger for at dette fungerer, skryter han av kollegaen sin.
– Det er viktig å være bevisst på avfallet som ikke kan reddes også. Men alt vi kan redde er det beste, avslutter Blom.