Skaper ulike reaksjoner
Bilbransjen er delt i synet på de nye avgiftene i statsbudsjettet for neste år.
– Det er vanskelig å se at det betyr noe for verken bilbransjen eller den vanlige bilkjøper om det innføres moms på elbiler over 600.000 kroner fra neste år, sier Leif Madsberg.
Han er konsernsjef i Gill Gruppen, som importerer Subaru, Ssangyong og MG.
Harald A. Møller AS, importør av Audi, Seat, Skoda og Volkswagen, ser positivt på at det foreslås å beholde momsfritaket.
– Med dagens statsbudsjett legger Solberg-regjeringen til rette for at elbilsuksessen de har vært med å skape kan rulle videre kommende år, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby.
Hybrid-negativ
– Kombinasjonen av dobling av rekkeviddekravet og redusert fradragssats betyr en kraftig avgiftsøkning for ladbare hybrider, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.
– Med dette har de lagt opp til å ta livet av denne biltypen, sier han.
Nilsen minner om at det er først er i 2025 at det skal selges 100 prosent elbiler - ikke i 2022.
– Det de foreslår er ufattelig og helt i utakt med teknologiutviklingen, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening.
De to bransjetoppene får støtte fra Toyota, som per i dag ikke har elbiler på markedet og hvor bestselgeren er Toyota RAV4 ladbar hybrid.
– Vi mener at den foreslåtte innstrammingen er overraskende og alt for drastisk, og at man heller burde innføre avgiftsøkninger over flere år og i tråd med videre teknologiutvikling, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
—
Bildetekster:
Den populære Toyota RAV4 PHEV går opp over 40.000 kroner med det nye budsjettet.
Den avgåtte Høyre-regjeringen vil frede elbil-momsen – det er det ikke sikkert ny regjering blir med på.