Fortsatt moms-fritak?
Den avtroppende regjeringen ville frede elbil-momsfritaket ut neste år, men det kan leve farlig med ny regjering – og ladbare hybrider kan gå et mørkt år i møte neste år.
I forrige uke la Jan Tore Sanner (H) frem statsbudsjettet for 2022 – det siste budsjettet han og nå avgåtte statsminister Erna Solberg presenterer for denne gang.
I budsjettet foreslås det å opprettholde momsfritaket for elbiler også ut neste år.
Derimot kommer det inn et par andre avgifter for elbilistene, nemlig full omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift.
– Sterke insentiver i skatte- og avgiftssystemet til å velge lav- og nullutslippsbiler har gitt et kraftig fall i inntektene fra bilavgifter fra 65 mrd. kroner i 2013 til i underkant av 40 mrd. kroner i 2021, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).
Foreslår fortsettelse
– Dersom dagens innretning av bilavgiftene videreføres, vil statens inntekter fortsette å falle kraftig i årene fremover. Regjeringen foreslår derfor en pakke med avgiftsøkninger som bremser nedgangen i avgiftsinntektene, samtidig som insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes. Inntektene fra omleggingen bruker vi til å finansiere lettelser i trinnskatten, sier Sanner.
I dag betaler elbilene 5 kroner og 85 øre i trafikkforsikringsavgift per døgn (2135,25 kroner i året). Denne økes til bensinbil-nivå: 8,40 kr/døgn (3.066 kr/år).
Elbiler er i dag fritatt for omregistreringsavgift, men denne skal økes til normal sats. Den varierer avhengig av alder og på bilen som skal omregistreres, og er mellom 1707 og 6595 kroner.
Annen linje fra Støre & co
Selv om Solberg og Sanner legger opp til fortsatt momsfritak er det ikke sikkert det blir resultatet likevel. Norge har en ny «sheriff i byen», og den ferske Jonas Gahr Støre-regjeringen kan stikke kjepper i hjulene for elbilene.
I plattformen til den nye regjeringen står det at de skal innføre moms på elbiler for beløpet over 600.000 kroner - men det nevnes ikke noe tidspunkt for når dette eventuelt skal innføres.
Tidligere i år uttalte Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad at elbil-momsen fort kunne utsettes til 1. januar 2023, rett og slett fordi det ikke vil bli prioritert i jobben med revidert statsbudsjett i høst, men det er enda ikke avgjort.
Hva betyr så dette for prisen på en elbil? Siden momsen kun kommer fra beløpet over 600.000 kroner, vil en elbil til 600.000 kroner fortsatt koste 600.000. En elbil til 700.000 kroner vil koste 725.000 kroner, mens en elbil til 1.000.000 kroner vil koste 1,1 millioner.
Døden for ladbare hybrider?
Den kanskje største overraskelsen fra den avgåtte regjeringen var hoppet i avgifter for ladbare hybrider. I dag nyter de store avgiftslettelser, og biler som har minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde har i praksis ikke engangsavgift.
Nå økes den grensen til 100 kilometer – en grense knapt noen bil på det norske markedet klarer.
Det betyr at populære ladbare hybridmodeller som Toyota RAV4 vil øke med over 40.000 kroner, BMW X3 med 74.000 kroner og Volvo XC40 med 52.000 kroner.
– At de tar noen grep på veien mot nullutslipps-målet i 2025 er ikke overraskende, men de er mye hardere i klypa enn det var grunn til å forvente, mener direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.