GOD STEMNING: Da Verdenshjørnet åpnet på Bøleråsen skole var det god stemning og storfint besøk.

Verdenshjørnet – en bro mellom språk og kulturer

Langhus-lærer Avan Salih har latt seg inspirere av et Kolbotn-prosjekt.

Publisert

Tirsdag 11. mars var en spesiell dag på Bøleråsen skole. Avan Salih, inspirert av Kolbotn bibliotekets Verdenshjørnet, tok et viktig initiativ og åpnet sitt eget Verdenshjørne for elevene sine. Målet? Å gi barn tilgang til bøker på deres morsmål og styrke deres språklige og kulturelle identitet.

På åpningsdagen deltok Kolbotn biblioteket, kommunalsjef Anne Melsom , skolens rektor Espen Sverreng og en rekke engasjerte elever. En elev fortalte et eventyr på både kurdisk og norsk, en annen fra Polen spilte musikk, og det var både quiz og matservering. Stemningen var høytidelig og fylt av glede, en dag som viste hvor viktig språk og kultur er for fellesskapet vårt.

Inkludering i praksis

På vår skole jobber vi aktivt med inkluderende praksis. Vi er en del av et mangfoldig samfunn, og hver dag arbeider vi for at alle elever skal føle seg anerkjent, akseptert og inkludert som en viktig del av fellesskapet. Verdenshjørnet er et konkret tiltak for å styrke denne inkluderingen, ved å løfte frem elevenes språklige bakgrunn som en ressurs.

VERDENSHJØRNET: Det er allerede mye snadder å velge mellom i hyllene.

Hvorfor er morsmålet så viktig?

Forskning viser at barn som får utvikle sitt morsmål, også lærer andre språk bedre. Å lese og skrive på morsmålet styrker både språklig selvtillit og identitet. Likevel mangler mange skoler og biblioteker et godt utvalg av bøker på forskjellige språk.

Derfor håper jeg at flere skoler og medietek i Nordre Follo og i hele landet vil prioritere flerspråklige boksamlinger. Språk er en bro mellom kulturer, og vi må gi barna muligheten til å bygge denne broen.

Kan morsmålet erstatte fremmedspråk i skolen?

Mange foreldre er kanskje ikke klar over at elever med et annet morsmål enn norsk eller samisk kan ha rett til særskilt språkopplæring. Dette kan bety ekstra norskundervisning, morsmålsopplæring eller tospråklig fagopplæring. I noen tilfeller kan morsmålet også erstatte kravet om å lære et ekstra fremmedspråk i skolen.

Jeg vil oppfordre foreldre til å lese og skrive sammen med barna på deres morsmål. Det styrker barnas læring og gir dem en dypere forståelse av sin kultur.

Gjennom Verdenshjørnet ønsker jeg å skape et inkluderende læringsmiljø der alle elever føler seg sett, hørt og verdsatt. Jeg håper at dette initiativet vil inspirere flere skoler, biblioteker og lokalsamfunn til å samle inn bøker på ulike språk – fordi alle barn fortjener å lese på sitt eget språk.

Avan Salih

Lærer på Bøleråsen skole og samfunnsengasjert politiker

BLE ÅPNET: Et klipp med saksa og så var nyheten åpnet.
Powered by Labrador CMS