SOL PÅ SOLBRÅTAN: Blå som en blå himmel. Det ble høytidsstund da vi tok plass rattet på nye Skoda Enyaq, her parkert foran pinsekirken i Solbråtanveien.

Å, salige stund

En Enyaq, takk! Dette er bilen vi spår som en av vinnerne på veien i Oppegård det kommende året.

Publisert

Ja, gjerne enda lenger. Rundt om i lokalmljøet har vi observert at de første kundene har fått sitt eksemplar. Da har de også bestilt Skoda Enyaq usett. Likevel kan de puste lettet ut: Dette er ekstremt masse bil for pengene. Det er trygt og godt, ja, det som bladet Motor mener er det nærmeste vi kommer en helelektrisk Norgesbil.

SKAPTE OPPMERKSOMHET: Mange ville ta en nærmere titt da vi parkerte utenfor senteret på Greverud.

For det er nå Skoda virkelig legger foten på den elektriske gasspedalen. Frem til Enyaq har det bare vært minibilen Citygo som har vært mulig å bestille med kun ladekabel fra merket som i mange år hadde ryktet på seg om at "det er bedre å gå da enn å kjøpe..."

Litt flere knapper

La det være sagt med en gang: Det gamle ryktet kan for lengst begraves. Med Skoda Enyaq suser merket rett inn i den knallharde konkurransen med biler i samme klasse, familiebilene med stor motor, god plass, bakkeklaring og firehjulstrekk. Enyaq utfordrer skikkelig også. For et par måneder prøvde vi "søskenmodellen" ID.4 til Volkswagen. Det er minimale forskjeller mellom de to modellene. Vi registrerer at Skoda fortsatt er litt mer konservativt og har flere knapper i midten, som gir deg det merkbare klikket. Vi heier på dette, og synes det fortsatt bør være rom for noen knapper i midtkonsollen på en bil. Grensen for minimalisme kan noen ganger gå litt for langt.

KLASSISK SKODA: Det folkelige bilmerket følger med i digitaliseringen og elektrifiseringen. Likevel er det noe trygt gjenkjennelig når du tar plass bak rattet.

Den lokale Skoda-forhandleren Autoria Kolbotn rapporterer om voldsom interesse for den nye elbilmodellen.

– Her på Kolbotn har det vært en helt enestående respons på Enyaq. Vi har hatt bilen på besøk et par ganger det siste året under strenge koronarestriksjoner, men nå er det endelig mulig å få prøvekjørt. Vi har allerede tegnet over 200 kontrakter og er strålende fornøyd med mottakelsen, sier daglig leder Morten Andresen.

Flere valg

Bilselger Ole Henrik Storeheier trekker frem at dette er en familiebil, med mulighet for både taklast og tilhengerfeste.

– Det er som på de fleste andre Skoda, lagt til rette for god komfort, også for de i baksetet. Bilen har god bakkeklaring for de som har en dårlig hyttevei og hurtiglading går på opptil hele 125 kwh og bilen kan hurtiglades fra 10% til 80% på ca 38 minutter, sier Storeheier.

Bilen kommer i tre versjoner med forskjellige batteripakker. Den lokale forhandleren rapporterer mest salg av den største som heter iV80 og firehjulsvarianten iV80X. Disse har rekkevidde inntil henholdsvis 528 km og antatt 480 kilometer.

iV80X er ennå ikke typegodkjent, så rekkevidden er estimat. Lillebror iV60 har en rekkevidde på inntil 409 kilometer, men har en svært attraktiv startpris, som gjør den til et godt alternativ til andre elektriske SUV modeller. Her starten prisen på godt under 400.000 kroner. Legger du på hundretusen er du allerede oppe på modellen som gir deg firehjulstrekk.

Hvordan er den så å kjøre? Vi fikk prøve en kort vårtur innimellom alle andre som hadde meldt seg på prøvekjøring. Bilen leverer prikkfritt, ligger som støpt til veien. Dette er kort sagt en fryd å kjøre!

GRUNN TIL Å SMIL: Daglig leder Morten Andresen (t.v.) og Skoda-selger Ole Henrik Storeheier har god grunn til å smile. Bestillingene av nye Enyaq har regelrett skrenset inn hos den den lokale bilforhandleren.
Powered by Labrador CMS