LEASINGVINNER: Atle Olafsen, markedssjef hos Autora Kolbotn sier leasing er mye mer populært en før, særlig på hybridbiler.

Eie eller leie?

Å lease bil er i vinden som aldri før, men burde du leie eller eie bil?

Antallet kunder som ønsker å lease bil øker. Både Atle Olafsen, markedssjef hos Autoria Kolbotn, og Tore Rylander, fagsjef bilsalg og digitale flater i Norges Bilbransjeforbund, mener usikkerheten i markedet er en stor årsak til dette.

Les også: Vinteren kommer! Er bilen din klar?

– Hvorfor det har vært en økning på leasing skyldes, i tillegg til mange andre mekanismer, at det er en del kunder som er usikre på hva som er riktig teknologi for fremtiden. Skal jeg kjøpe diesel eller bensin? Hybrid eller elbil? Og hva er riktig bil om tre-fire år? forklarer Rylander.

Han mener kundene ønsker å betale seg ut av risikoen, for slik markedet er nå kan det være vanskelig som kunde å se hva bilen skal være verdt om tre år.

Forutsigbart

TENK DEG OM: Tore Rylander, fagsjef bilsalg og digitale flater i Norges Bilbransjeforbund, oppfordrer folk til å sette seg godt inn i avtalene før man bestemmer seg.

Fordelene med leasing er helt klart forutsigbarheten med tanke på hvilke kostnader man må ut med, ifølge Olafsen.

– Kunden ønsker å ha det enkelt. De ønsker dekkhotell, ønsker å få lagt om dekkene to ganger i året, og kunne kjøre innom for en service. Alt dette ligger i leasingregningen, og renten er fast i tre år, så det kommer ingen andre utgifter, så sant du ikke behandler bilen helt ille, sier Olafsen.

– Det viktigste for å bestemme deg om du skal lease eller kjøpe bil, er å kartlegge hvilke behov du har, og hva som passer din økonomi. Både av kostnadsnivå og finansieringsform, sier Rylander.

Gode leasingavtaler

Både Olafsen og Rylander mener det er godt regulert i leasingavtalene hva som kan forventes av kunden, så frykten for en «kjempesmell» i form av en stor regning når bilen tilbakeleveres, bør ikke være overhengende stor.

Les også: Slik sikrer du barnet ditt riktig i bilen

– Velger du å gå til anskaffelse av en ny bil, vil de fleste ta så godt vare på den som mulig, enten man eier eller leier. Selv om det er noen forpliktelser når du leier, du kan ikke gjøre som du vil, du forplikter deg til å ta service og til at bilen skal være i orden når du leverer den. Du kan slurve hvis du eier, men da faller jo bilen i verdi, sier Rylander.

– Du må ha servicer, du må sørge for at du vasker og holder den, men det er ingen som sier du skal levere inn en dønn strøken bil etter tre år, supplerer Olafsen.

Grundige undersøkelser

FLINKE BILEIERE: – Mange er flinke med bilene sine i Oppegård, sier Atle Olafsen, markedssjef hos Autoria.

I og med at man ikke behøver å gå inn med et like stort egenkapitalbeløp ved leasing, kan det for mange være en gunstig måte å få disponere en ny bil på. Likevel, etter leasing perioden er over må man gjøre opp status for hva man ønsker å gjøre videre, og da må man eventuelt betale et nytt engangsbeløp for å lease en ny bil. For mange vil dette føles som å «kaste penger ut av vinduet». Ved kjøp av bil er kravet til egenkapital 35 prosent, men til gjengjeld eier man også bilen og kan selge bilen videre dersom det er ønskelig.

Saken fortsetter under bildet.

– Det er nesten umulig å si om det er eie eller leie som lønner seg økonomisk. Det blir nesten som å svare på om det lønner seg å kjøpe stasjonsvogn eller personbil, det kommer helt an på. Som kunde og bilbruker, har man forskjellige behov, sier Rylander.

Les også: Tid for bulk og hulk

Han oppfordrer til å gjøre grundige undersøkelser på egenhånd, og å få råd fra bilforhandlerne utifra behovene man har.

– Sørg for å lese avtalene man signerer på. Er man i tvil må man spørre forhandleren.  
Ikke velg leasing fordi naboen sier det er smart, men sett deg grundig inn i det, er rådet fra Rylander.

Majoriteten kjøper

I Oppegård kjøper folk flest fortsatt bilene sine tror Olafsen, men han sier de ofte gir råd til kunden om de bør lease eller kjøpe.

– Det er en pengesterk kommune og mange er flinke med bilene sine i Oppegård. Jeg tipper at majoriteten fortsatt kjøper, de eldre kundene kjøper ofte bilene sine. Det er viktig at de som selger klarer å definere kunden i forhold til å hjelpe kunden. Vi er ikke bare her for å selge, vi prøver å være litt rådgivende også, sier Olafsen.

Powered by Labrador CMS