ASFALTERING I NORDRE FOLLO
Null kroner til asfaltering i år
For å opprettholde et optimalt vedlikehold på kommunalt veidekke bør kommunen investere årlig cirka 20 millioner for å asfaltere cirka 13 kilometer med vei hvert år, men for 2021 er det ikke avsatt en eneste krone til asfaltering i Nordre Follo.
– Det er ikke avsatt midler til asfaltering av de kommunale veiene i Nordre Follo i år. Vi vil kun gjennomføre noe lapping av veiene der det er behov, til cirka 500.000 kroner, sier virksomhetsleder for Vei og park i Nordre Follo, Gry Larsen.
– Som lokaljournalist husker jeg ikke at tidligere Oppegård kommune har hatt ett eneste år med null kroner til asfaltering, i hvert fall i løpet av de siste 15 årene? Kan du bekrefte at det stemmer?
– Ja, det kan jeg bekrefte, sier Gry Larsen.
Oppegård Avis har bedt kommunen om innsyn i en oversikt over de årlige bevilgningene til asfaltering siden 2015 (det vil si også for tidligere Oppegård og Ski kommuner hver for seg), for å se hvordan asfalteringen var prioritert i løpet av de siste årene før kommunesammenslåingen. Vi oppdaterer saken fortløpende.
Les også: Ingen ny asfalt på Trollåsen i år
13 kilometer hvert år
– Hvor mange kilometer med vei må kommunen asfaltere hvert år for å opprettholde den påkrevde standarden på det kommunale veinettet?
– For å opprettholde et optimalt vedlikehold bør vi asfaltere 13,05 kilometer per år. Da legger vi til grunn gjennomsnittlig levetid på toppdekke på 15 år, sier Larsen.
– Hvor mye koster det å asfaltere én kilometer med vei?
– Med veibredde på cirka 5,5 meter vil det koste nesten 900.000 kroner (et overslag), sier Larsen.
Les også: – Skal være ferdig med oppmerking til neste skolestart
92,8 millioner kroner i vedlikeholdsetterslep
I slutten av mars vedtok kommunestyret nemlig en temaplan for kommunale veier for perioden 2021-2025.
For asfaltdekker er det i temaplanen lagt til grunn en levetid for en kommunal vei på 15 år. Det gir årlige asfalteringsbehov på 20 millioner kroner for kjøreveiene.
Til sammenligning ble det i 2020 brukt cirka 3,7 millioner kroner til nyasfalt, det vil si kun 18,5 prosent av det årlige behovet.
Ut fra tilstandsregistreringen, som ble utført av kommunen høsten 2020, er det beregnet et samlet vedlikeholdsetterslep på det kommunale veinettet på 92,8 millioner kroner.
Det ble vedtatt at kommunes veier skal holdes i god stand, og at det er en målsetting å innhente vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier innen elleve år (innen 2032).
Uten de årlige bevilgningene til nyasfalt blir standarden på de kommunale veiene bare verre og verre.
Les også: Må bruke elleve år på å rette opp vedlikeholdsetterslepet
Skulle starte med veiene i Oppegård
– Hvor mange km vei skulle det asfalteres i år, ifølge kommunens tiltaksplan?
– Kommunens tiltaksplan for kommunale veier er i ikke vedtatt. Temaplanen for kommunale veier ble vedtatt i mars, og tiltaksplanen vil basere seg på denne. I temaplanen er det imidlertid omtalt at tiltaksplanen skal ivareta tiltakene som fremgår av tabell 3 i aktivitetsoversikten, som innebærer reasfaltering av veier med tilstandsklasse 4 ("veier med svært dårlig tilstand", 18 veier i tidligere Oppegård, ingen veier i tidligere Ski kommune) og redusere antall veier med tilstandsklasse 3 ("veier med dårlig tilstand", flesteparten av disse ligger også i tidligere Oppegård, se kartet nedenfor), sier Larsen.
Kun Oppegård på verstingslisten
Kommunen bruker et digitalt kartleggingssystem for de kommunale veiene, og det oppdateres hver eneste minutt. Oppegård Avis har nylig skrevet at, ifølge dette systemet, er de kommunale veiene klassifisert innen fire klasser hvorav de verste veiene tilhører klasse fire. Les mer i faktaboksen på siden og bruk lenken nedenfor for å se tilstanden av veidekket der du bor.
Trykk her for å se tilstanden på asfaltdekket i hele kommunen.
Ingen av veiene i tidligere Ski tilhører kommunens verstingsliste (klasse fire), men tidligere Oppegård har 18 strekninger der, med over 4,7 kilometer med kommunalt veidekke som bør fornyes. Disse røde strekningene utgjør cirka 2,1 prosent av alle kjørebanene som driftes av kommunen. I tillegg har vi cirka 103 kilometer med fortau samt gang- og sykkelvei i klasse fire.
Innen klasse tre, det vil si veier med større feil og mangler, har tidligere Oppegård også et mye større behov for asfalt enn tidligere Ski kommune.
Har ingen liste for lapping
Oppegård Avis har bedt om innsyn i en liste over de kommunale veiene som skal lappes i år, men det viser seg at til tross for en meget god og oppdatert kartlegging av de verste veiene, har kommunen ikke en slik liste, ifølge Gry Larsen.
– Vi lapper etter henvendelser fra innbyggere som har meldt inn hull, og det vei- og trafikkavdelingen kjenner til selv, sier hun.
– Hva er årsaken til at dere ikke prioriterer å lappe de verste veiene etter den siste kartleggingen?
– Et hull i en vei er et hull uavhengig av standarden på veien. Vi prøver gjennom sesongen å få lappet samtlige hull som vi enten kjenner til selv eller som innbyggere har gjort oss oppmerksom på. Vi kommer til å bruke cirka 500.000 kroner til lapping i år, og jobber oss gjennom listen uten noen spesiell prioritering, sier Larsen.