Sønsterudveien
Brukte mer kantstein og asfalt enn tidligere planlagt
Anleggsarbeidene i Sønsterudveien, som startet i november i fjor, skulle pågå i fire uker, men vil trolig bli avsluttet nå i juni.
Anleggsarbeidene, som startet i Sønsterudveien 6. november 2019, nærmer seg slutten. Prosjektkostnaden ligger an til å bli cirka 6 millioner kroner (ekskl. merverdiavgift), mot et tidligere anslag på 5,4 millioner kroner, ifølge ingeniør innen drift og vedlikehold i Viken fylkeskommune, Fredrik J. Nyland, som har hatt ansvar for Sønsterudveien-prosjektet siden oppstarten.
– Innenfor budsjettrammen for dette prosjektet skulle det blant annet gjennomføres større tiltak som innstramming av flere kryss. Hvorfor har disse tiltakene, som ville ha stor trafikksikkerhetsbetydning for gående og syklende, ikke har blitt gjennomført som planlagt?
– Kryssingspunktene ved Holbergs vei/Sønsterudveien, og Wessels vei/Sønsterudveien skulle vi helst ha strammet mer inn enn det vi har fått gjennomført. Det hadde vært ønskelig å ha fått til noe mer innstramming av kryssene, men dette lot seg dessverre ikke gjennomføre innenfor gjeldende regulering, sier Nyland.
Han påpeker at øvrige kryss, som for eksempel ved Frøyas vei, har fått noe mer kantstein.
Les også: Satte ny kantstein i betong uten å stramme opp kryssene
Prioriterte mer kantstein og asfalt
– Hvorfor har reduksjon av prosjektet med de ovennevnte tiltakene ført til økte kostnader?
– Økningen fra 5,4 til cirka 6 millioner kroner (ekskl. merverdiavgift) skyldes at vi har økt mengden kantstein og asfalt. Det ble brukt litt mer enn det som var stipulert ved oppstart, forklarer Nyland.
Oppegård Avis har tidligere skrevet at Statens vegvesen (red. anm.: SVV hadde ansvar for Sønsterudveien før 1. januar 2020 da Viken fylkeskommune tok over dette ansvaret) har valgt å bytte ut all kantstein oppover langs Sønsterudveien, noe som opprinnelig ikke var planlagt.
Vi har også skrevet at det ble brukt vanlig, firkantet kantstein ved bygging av kantstopp. Den valgte kantsteintypen er mye billigere enn kasselkantstein (red. anm.: en kantstein som er avrundet mot kjørebanen). Dette har skapt problemer for bussjåførene, som påpekte at "feil" type kantstein ved etablering av kantstoppene fører til at bussene ikke kan kjøre inntil kantstoppene.
Les også: – Feil type kantstein i Sønsterudveien
Fra fire uker til seks måneder
Denne uken kunne du se anleggsarbeiderne som jobbet med å rette opp setningsskadene etter tidligere asfalteringsarbeid i Sønsterudveien.
– Oppgjøret mot våre entreprenører er mengdebasert, og en økning av mengder fører til at kostandene øker. Det er dermed ingen overskridelser i prosjektet.
– Hele prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av juni. Det gjenstår noe reklamasjonsarbeider, sier Nyland.
Han sier videre at den endelige kostnaden for prosjektet vil foreligge etter at sluttoppgjøret med entreprenøren (red. anm.: Vaktmesterkompaniet AS har driftsansvar for Sønsterudveien) er gjennomført.
– Oppgjøret mot våre entreprenører er mengdebasert, og en økning av mengder fører til at kostandene øker. Det er dermed ingen overskridelser i prosjektet, snarere det at Viken fylkeskommune har hatt et ønske om å få gjort mest mulig når prosjektet er i gang. Dette er noe som vi ønsker skal komme innbyggerne som ferdes i Sønsterudveien til gode, sier Nyland.
Les også: Bom og kantstein bremset omsetningen