Dette mener politikerne om manglende satsing på asfaltering
Flertallspartiene har valgt å utsette asfaltering av kommunale veier i ett år til tross for det enorme vedlikeholdsetterslepet. Mindretallspartiene synes dette er uakseptabelt.
Nordre Follo har et vedlikeholdsetterslep på kommunalt veidekke på over 92,8 millioner kroner. Kommunens målsetting er å innhente vedlikeholdsetterslepet innen 2032.
For å opprettholde et optimalt vedlikehold på kommunalt veidekke bør kommunen asfaltere 13 kilometer med vei per år, noe som krever cirka 20 millioner kroner hvert år, men i år er det ikke avsatt en eneste krone til asfaltering. Dette har aldri skjedd i tidligere Oppegård kommune, i hvert fall i løpet av de siste 15 årene.
Les også: Derfor får Ski sentrum nyasfalt i år
Så mye penger brukte Oppegård og Ski
Oppegård Avis har fått innsyn i de årlige bevilgningene til asfaltering av kommunale veier og gang- og sykkelveier i tidligere Ski og Oppegård kommune de siste fem årene før kommunesammenslåingen, og i Nordre Follo kommune siden 2020.
Det viser seg at i løpet av de fem årene før sammenslåingen ble det bevilget cirka 16,9 millioner kroner til dette formålet i Ski versus cirka 14,8 millioner kroner i Oppegård, det vil si omtrent like mye penger totalt sett med tanke på at tidligere Ski kommune har et elleve kilometer lengre veinett enn tidligere Oppegård kommune (121 km med asfalt i tidligere Ski kommune vs. 110 km med asfalt i tidligere Oppegård kommune).
I fjor, det vil si det første året etter kommunesammenslåingen, ble det avsatt kun 2,1 millioner kroner til asfaltering av kommunale veiene i hele Nordre Follo, det vil si kun litt over 10 prosent av det årlige behovet i kommunen.
– Uakseptabelt
Oppegård Avis har spurt våre lokale politikere om hva de mener
om Nordre Follo kommunes manglende satsning på asfaltering av kommunale veier i år.
– Jeg synes det er uakseptabelt. Å holde kommunale veier, bygninger og anlegg godt vedlike er god økonomi, sier gruppeleder for Pensjonistpartiet, Ola Øygard, som representerer en av de mindretallspartiene i Nordre Follo.
– Ikke så klok prioritering
Høyres gruppeleder, Cecilie Dahl-Jørgensen Pind, mener at en prioritering der det kun er satt av penger til «lapping», ikke er så klok.
– Vedlikeholdet blir utsatt, og antakelig må det gjøres en mye større og dyrere jobb senere. Målet i kommunen er jo å sikre en god standard på veiene våre, slik at vi opprettholder og bedrer kvalitet, vedlikehold og levetid. Det målet ivaretas nok ikke med null kroner på budsjettet, sier hun.
– Ser ikke lyst på dette
FrPs gruppeleder Tønnes Steenersen sier det er trist at flertallspartiene ikke tar vare på veiene i Nordre Follo. Han mener det er viktig å satse på asfaltering med tanke på trafikksikkerheten og fremkommeligheten.
– Etter mange år i politikken vet jeg at borgerlig styre gir gode veier og sosialistisk styre gir dårlige veier. Nå som vi har MDG som en maktfaktor i kommunen vår, så ser jeg ikke lyst på dette. Det er en misforståelse at det å la veiene forfalle er et tiltak for et bedre klima, om det virker som disse partiene faktisk tror på det. Det beste er å ha sikre og gode veier. Det kommer alle til gode, sier han.
Venter på langsiktig plan
Flertallspartiene har store forhåpninger knyttet til kommunedirektørens løsning rundt langsiktig drifts- og investeringsplan, som blir lagt frem nå i juni, men foreløpig mener de det er best å skylde på det forrige styret i tidligere Oppegård.
– Vedlikehold koster penger og enda mer koster det å ikke vedlikeholde, sier Elin Skifjell (SV), som svarer på vegne av flertallspartiene i Nordre Follo (Ap, MDG, Sp, V, Uavhengige og SV).
Hun sier at flertallspartiene har valgt å flytte midler til asfaltering fra 2021 til 2022.
– Skal vi klare nå målsettingen om innhenting av etterslep (innen 2032) i den økonomiske situasjonen vi er nå, må vi ha gode styringsverktøy, en plan og midler. Vedlikeholdsetterslepet i Nordre Follo er stort (92,8 millioner kroner), og jeg håper det kommer med i kommunedirektøren sin sak om langsiktig drifts- og investeringsplan som kommer nå i juni, sier gruppelederen i Nordre Follo SV.
– Det årlige behovet til dette formålet er minst 20 millioner kroner per år. Betyr det at dere vil bevilge 40 millioner kroner i 2022 for å ta igjen etterslepet fra i år?
– Vi behandler ikke budsjett for 2022 i april 2021. Som jeg skrev, jeg håper at kommunedirektøren har med målsettingene om å hente inn etterslepet på kommunale veier i LDIP, sier Skifjell.
Må ha en samlet plan
Gruppeleder for Nordre Follo Sp, Tor Anders Østby, velger å angripe Høyre i tidligere Oppegård:
– Vi er nok en gang overrasket over hvor dårlig vedlikeholdet har vært under 50 års høyrestyre i Oppegård. Kommunale veier, bygg og ikke minst vann og avløp er i elendig forfatning sammenliknet med Ski. Veiplanen som var til politisk behandling nylig visste et etterslep på over 92 millioner kroner (red. anm.: beløpet er for hele Nordre Follo), sier han.
Østby sier at bevilgningene til vedlikehold blir nå mindre som følge av den krevende økonomiske situasjonen vi er i.
– Sp er opptatt av å vedlikeholde og asfaltere de veiene vi har, og at det skal være midler til det, men med så stort etterslep som det er i Oppegård, må vi også ha en samlet plan for å ta igjen etterslepet på en fornuftig måte. Denne planen ble behandlet politisk i forrige måned, og kommunedirektøren skal nå legge frem en tiltaksplan til høsten. Derfor flyttet flertallspartiene midler fra 2021 til 2022, sier gruppelederen i Sp.
– Har andre og mer akutte tiltak
– Det er trist at det er et så enormt stort etterslep av dette grunnet manglende vedlikehold i gamle Oppegård kommune. Jeg har tro på at vi skal klare å redusere noe av det store etterslepet på sikt, men for dette året var det andre og mer akutte tiltak som måtte prioriteres. Vi har gode planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet fremover, og nå er det også en systematisk plan for dette nord i den nye kommunen, som det har vært lenge i gamle Ski kommune. Det vil ta tid å samordne dette og sikre like gode veier i hele kommunen, sier Camilla Hille (V).
– Spørsmålene gjaldt Nordre Follos satsning. Det er trolig det første året i Oppegårds historie uten en eneste krone til asfaltering. Hva synes du om dette?
– Jeg synes Sp har et godt svar og stiller meg i så fall bak det, sier Hille.