Ruters buss-fallitt på Tårnåsen
Ruter svikter samfunnsoppdraget og overlater Tårnåsens beboere til seg selv om vinteren, skriver Trond Gram og Merete Bellingmo i dette leserinnlegget.
Dette er et debattinnlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.
«Ruters oppdrag er å legge grunnlaget for et helhetlig, rasjonelt og markedstilpasset kollektivtransportsystem i Oslo og Ruters ansvarsområde i Viken. Ruter skal tilby et attraktivt og bærekraftig tilbud til innbyggerne i regionen.»
De siste par vintrene ser ikke Ruter og deres underleverandør Connect Bus ut til å ha forstått dette oppdraget på Tårnåsen. Jevnlig innstilles bussene som går langs Valhallaveien og forhutrede og kalde Tårnåsen-beboere overlates til seg selv.
Ungdommer som ikke kommer seg til skolen, pendlere som må ta bilen fatt eller eldre som isoleres fordi bussen ikke kan ta dem til butikken. Vi får frustrerte meldinger fra Tårnåsen-beboere som klager over et innskrenket transporttilbud, som gjør livet litt vanskeligere på kalde og snørike vinterdager.
Snøen som faller, falt i fjor også. Og årene før, men nytt av de siste årene er at bussene ikke takler snømengdene. At løsningen til Ruter er at de rutinemessig kansellerer bussavgangene over Tårnåsen, er problematisk og sterkt kritikkverdig.
Vi har forståelse for at enkelte kraftige snøfall kan by på utfordringer for kollektivtrafikken, men vinteren bør ikke komme som noen overraskelse på Ruter og deres underleverandører. Og stort sett klarer kommunens folk å holde veiene åpne, også etter de verste snøfallene.
Vi i Arbeiderpartiet etterlyser pragmatiske løsninger fra Ruter, og ikke slik som denne uken hvor buss nummer 81 er innstilt mellom Trygve Strømbergs vei og Ødegården. Når bussjåførene i tillegg rutinemessig nekter å slippe av passasjerer langs Skiveien, er fadesen komplett.
Vi er ikke eksperter på kollektivtrafikk, men det er ikke mange år siden Ruter betjente en ekspressbuss, nummer 82, som gikk i skytteltrafikk mellom Oslo sentrum og Tårnåsen. Det er særlig etter at den ble nedlagt at tilbudet har blitt forringet.
Vi forventer også at det er dialog mellom Ruter og kommunen, enten med ordfører eller kommunedirektøren. Det bør legges et press på Ruter for at selskapet skal oppfylle sitt samfunnsoppdrag, et oppdrag det virker som om de tar alt for lett på overfor beboerne på Tårnåsen.
Trond Gram og Merete Bellingmo
kommunestyrerepresentanter for Arbeiderpartiet
Oppegård Avis har konfrontert Ruter med innholdet i leserinnlegget.