– Å minske forbruket, det er der vi må begynne
På Svartskog har Anna Almqvist sammen med Thor-Erik Klovholt åpnet en pop-up bruktbutikk. Og butikken, den er selvbetjent.
«Ser du noe du har lyst på?» Står det skrevet med kritt på en svart tavle, og med videre beskjed om hvor du kan Vippse. Deretter kan du bare ta med deg skatten hjem. Enklere blir det vel ikke? Ikke mer tillitsfullt heller.
– Jeg ville at konseptet skulle være tillitsbasert. Det funker med gulrøtter, egg og poteter, ler Almqvist, gründeren på Kolbotn som opprinnelig er musikkpedagog. Bruktbutikken er bare en av hennes mange uttrykksformer opp gjennom tiden, og flere vil komme. Mer om det senere.
Honesty box
– Konseptet med en åpen bruktbutikk hvor du bare kan gå rett inn å forsyne deg er vanlig i Sverige og i Danmark, forteller Almqvist, og den svenske dialekten avslører at hun vet hva hun snakker om.
Honesty box kalles det for, og for Almqvist er livet slik at hun velger å stole på folk til det motsatte er bevist. Det har jo gått bra så langt, sier hun.
Det er ingen faste åpningstider å forholde seg til, men dersom det er stengt, kan du kontakte Almqvist. Nummeret finner du på et skilt utenfor butikken.
Godt besøkt
Hvorfor ikke, er blitt hennes nye motto. Og godt er det at hun tenker slik, for dermed kan de som er ute og rusler blant trær, sauer og sjølufta som sniker seg opp fra Bunnefjorden, også stikke innom bruktbutikken som ligger som en liten overraskelse like bortenfor fra der kirka står.
– Jeg vet ikke hvor mange som er innom, men søndager er mest besøkt og Vippsen anslår ca. 20-30 salg på disse dagene, forteller hun.
– Går i egen modus når jeg jakter etter skatter å ha her
Når Almqvist bestemte seg for å åpne bruktbutikken på Svartskog så var det fordi hun synes det er mye koseligere med en fysisk butikk enn å bare selge hjemmefra slik hun tidligere gjorde. Så når butikken plutselig stod ledig, grep hun og kjæresten sjansen.
– Å selge brukt er ikke nytt for meg. Jeg har holdt på med dette i 35 år, forteller Almqvist.
Formspråk har vært noe Almqvist alltid har vært opptatt av. Og når hun jakter på skatter for deg og meg, så forteller hun at hun går inn i en helt egen modus. Et konkurranseinstinkt dukker opp som gjør at hun kan finne det som er godt nok for en trent nese. For når Almqvist leter etter bruktfunn som kan selges videre, så er det kvalitet hun er på jakt etter.
– En vil nok bli skuffet om en kommer hit for å finne et billig bruktkjøp til tjue kroner. Det er ikke loppemarked, dette. Når vi leter etter det som du til slutt finner her, så er det kvalitet og det unike vi er på utkikk etter.
For både Klovholt og Almqvist brenner for å ta vare på det gamle med god kvalitet.
– Funksjon, form, kvalitet, det henger sammen, sier Klovholt, og påpeker at ombruk kan være et godt alternativ til å kjøpe noe nytt.
– Det finnes jo så mye gammelt av god kvalitet, sier han entusiastisk.
Begge forteller at de har vært tro mot brukt konseptet i mange år. For dem er ikke dette noen trend som kommer til å gå over. Hvor lenge bruktbutikken blir å finne på Svartskog kan de ikke si, og poengter at det er en pop-up butikk, men til høsten kan det i alle fall se ut til å bli.
Vil skape noe nytt på Kolbotn
Etter det har paret andre planer, og bruktbutikken vil få større form. De vil ikke røpe for mye enda, men de kan fortelle at de har planer om å åpne en bruktbutikk i Kolbotn sentrum, og at det blir noe mye større enn den sjarmerende lille pop-up butikken som kun vil stå i skogen til glede for andre en liten stund.
– Det blir en bruktbutikk, og en flerbruksbutikk. Du vil kunne levere inn ting som trengs å repareres. Vi kommer til å selge blant annet nordisk og skandinaviske kvalitetslamper og tilbehør. Det kommer til å handle om å ivareta. Her vil du få tak i alt fra glapp, kopper og kar til spisegrupper, forteller paret ivrig når de snakker om å realisere sitt neste prosjekt.
Tanken bak er sirkulær økonomi. Å kjøpe kvalitet, og så reparere fremfor å kaste. Det er blant annet dette de vil kunne tilby når de starter opp i Kolbotn sentrum. Og skiltet du kan lete etter er retro ALM.
– Jeg ville vært her hver dag om jeg kunne
Men Almqvist er altså en gründer. I tillegg til at hun tar på seg interiør og innredningsjobber, holder hun nå også på med et annet prosjekt som hun har kalt for Finn på Finn. Her får folk som trenger hjelpe til å finne ting på Finn hjelp til akkurat dette.
For det er jo dette hun er så god på. Å lete frem den gode kvaliteten. Og det er mange som er på jakt etter det som ikke alle andre har. Mens Oppegård Avis møter paret kommer det flere nysgjerrige innom. Noen titter, hilser, slår av en liten prat, og noen forlater stedet stille med en gjenstand i hånda. Betale for seg har de gjort på Vipps allerede. En kunde ler og sier det er helt umulig med en så spennende butikk her, for hun kan aldri gå forbi uten å ta med seg noe i hånda. Denne dagen var intet unntak.
Christer Olsen er en av disse kundene. Han forteller at han har savnet å stikke innom forrige butikk som også solgte antikviteter. Men den butikken var ikke basert på samme tillits konsept slik som denne er.
– Jeg ville vært her hver helg om jeg kunne, sier Olsen.
– Jeg går ofte til gården ved siden av og kjøper kjøtt. Jeg forventet ikke det lille skiltet, og ble så glad når jeg så det, sier han.
Skiltet han sikter til er det lille svarte med en pil som sladrer om bruktbutikken som bare har stått her siden rett før påske. Til og med skiltet er laget av gjenbrukte materialer, men det er også det eneste hintet om bruktbutikken like borti vegen.
– Vi har pratet om å få opp et flagg, ler de to.
Flere kommer innom, og det selges både speil, vaser, en kjole, kopper og te-servise mens Oppegård Avis er der. En av kundene som kjøper noen maritime kopper rekker ikke en gang få vite at dette er kopper som er 40 år gamle og av svært god kvalitet. For det er det som går igjen hos de to når de plukker ut ting til butikken, kvalitet, form og estetikk.
Lampe dilla
Hvis du tar turen innom så kommer du til å finne lamper. Mange lamper. Og de er, ja, av god kvalitet.
– Lamper trenger vi alltid. De er visuelt viktig i et rom for oss som jobber med innredning, avslører Almqvist.
– Lamper er så undervurdert. Det har noe å si om de gir varmt eller kaldt lys, og det er tjenelig lys, og om lampen henger sammen med resten av innredningen. I Skandinavia er vi faktisk veldig flinke på lamper, forteller hun og legger til at Finland også er veldig gode på interiør. Hun synes nemlig vi ofte glemmer Finland når interiør er tema.
Mens Almqvist tar seg av en kunde forteller Klovholt at kjæresten har et godt øye for gode funn.
– Folk tror det er lett, men det er ikke det. Du må ha et godt øye for dette, sier han.
Da er det fint for kunden som kommer innom at jobben med å avklare kvalitet allerede er gjort. Alt du trenger å gjøre er å finne det du liker, så vet du at kvalitetsstempelet allerede er satt.