LOKALT NÆRINGSLIV
Flytter ut innen desember 2023
– Det er mange som assosierer Volvo Maskin med støy og gamle anleggsmaskiner, men vi er en stor og viktig kunnskapsbedrift som jobber mye med elektronikk, teknikk, nye energiløsninger og avanserte, fremtidsrettede teknologier, sier administrerende direktør i Volvo Maskin, Arne Knaben.
Tidligere denne uken skrev Oppegård Avis en artikkel om at Stor Oslo Eiendom vil utvikle den 57 mål store Volvo-tomten i Mellomåsveien 1 på Trollåsen med 500-550 nye boliger, en barnehage og en dagligvarebutikk.
Volvo Maskin, som holder til der per i dag, er distributør av Volvo-anleggsmaskiner i Norge. Hovedkontoret har vært på Trollåsen siden 1979, men for cirka ti år siden ble det klart at de skulle flytte til en annen kommune. Tomten ble da solgt ut av Volvo Maskin. Stor Oslo Eiendom, som eier tomten i dag, har nå store boligplaner for den.
Les også: Slik kan Volvo-tomten se ut
Innen desember 2023
– Ifølge den opprinnelige leieavtalen skulle vi flytte ut innen utgangen av 2021, men flyttedatoen har nå blitt utsatt i to ytterligere år. Dette er en stor investering for oss, og prosessen har tatt lengre tid enn det vi hadde planlagt, sier Arne Knaben (62).
62-åringen fra Oppegård har jobbet for Volvo Group i 30 år, hvorav 20 år i utlandet. Siden november i fjor har han jobbet i stillingen som administrerende direktør i Volvo Maskin.
Omsatte for 3,6 milliarder i fjor
Volvo Maskin, som omsatte for 3,6 milliarder kroner i fjor, er per i dag det største selskapet i anleggsmaskinbransjen i Norge.
– Vi er stolte av å være markedsledende i Norge, sier Arne Knaben og salgsdirektør David Kristianslund (57) fra Moss.
De synes også det er trist at mange ikke forstår hvilken bedrift Nordre Follo kommune kommer til å miste.
– Det er mange som assosierer oss med støy og gamle anleggsmaskiner, men vi er en stor og viktig kunnskapsbedrift som jobber mye med elektronikk, teknikk, nye energiløsninger og avanserte, fremtidsrettede teknologier, sier Knaben.
Helelektriske gravemaskiner
Selskapet har allerede solgt 140 batterielektriske anleggsmaskiner produsert av Volvo, og i slutten av året kommer de til å levere de første helelektriske 25-tonns gravemaskinene, Volvo EC230 Electric.
De sistnevnte er blant annet utstyrt med "Dig Assist"-maskinstyring fra fabrikk, som er et avansert system der tegninger av anlegget legges inn i maskinen og bistår maskinføreren med å grave presist og riktig.
– Det er mye mer framtid i det vi driver med enn mange kan tro, påpeker Knaben og Kristianslund ivrig.
Avgjørende avslag
Oppegård Avis har tidligere skrevet at selve prosessen rundt flyttingen har pågått siden 2016. Året etter ble ansatte informert om dette.
– Hva er årsaken til at dere skal flytte ut fra vår kommune?
– Det var flere faktorer som spilte inn og forsterket følelsen gjennom årene av at vi ikke var viktige for denne kommunen, men det var nok én spesiell ting som ble avgjørende til slutt. Det skjedde for cirka ti år siden da vi søkte tidligere Oppegård kommune om å sette opp en vaskehall på eiendommen for å kunne grovvaske anleggsmaskinene på stedet. Tiltaket var veldig viktig for oss, noe vi formidlet tydelig til kommunen, så brytningspunktet kom da vi fikk avslag, sier Kristianslund.
I nærheten av Gardermoen
Den nye lokaliseringen av Volvo Maskin er fortsatt ikke offentliggjort.
– Vi har skrevet en intensjonsavtale med utbyggeren og kan derfor ikke komme ut med informasjon om den nye lokaliseringen før alt er avklart, men vi skal flytte til et sted i nærheten av Gardermoen, for å gjøre det enkelt for våre kunder fra hele landet å besøke oss, sier Knaben.
I tillegg til et hovedkontor og et serviceverksted på Trollåsen har Volvo Maskin ytterligere 20 serviceverksteder rundt omkring i Norge, men disse vil ikke blir berørt av flyttingen.
Rundt 150 ansatte
Volvo Maskin har rundt 150 ansatte her på Trollåsen. Mange av disse har flyttet inn til vår kommune i forbindelse med jobben. Cirka en fjerdedel av ansatte er fortsatt bosatt i Nordre Follo kommune, ifølge Kristianslund.
– Hvor mange ansatte vil bli berørt av flyttingen?
– En del av våre ansatte er mekanikere som ikke trenger et kontor, så ikke alle vil bli berørt av flyttingen. Samtidig vet vi at flyttingen vil bli utfordrende for mange av våre ansatte. Flere av disse kommer til å si opp jobben når vi flytter fordi reiseveien blir for lang, sier Kristianslund.
Rekruttering og logistikk
– Hva som har vært bra for dere med dagens lokalisering på Trollåsen?
– Vi har hatt flere fordeler av å være her. Det er lett å rekruttere folk, som har ført til at vi har klart å etablere et godt fagmiljø her. Vi har også vært fornøyd med logistikk. Hver dag, grytidlig om morgenen, kommer det en lastebil med anleggsmaskindeler fra Eskilstuna i Sverige, så beliggenheten på Trollåsen har vært veldig bra, sier Kristianslund.
– Opplever oss ikke som støyende
– Får dere mange klager på støy fra deres virksomhet?
– Tidligere fikk vi naboklager på støy, men de siste fem-seks årene har vi gjort flere tiltak for å redusere problemet, blant annet ved at tungtransporten ble flyttet lengre bak hovedbygningen. Det er nå veldig lite trafikk her etter klokken 16:00, sier salgsdirektøren i Volvo Maskin.
Masker og frakker
Det er ikke så mange som vet det, men i bygget der Volvo Maskin holder til er det et stort lager som leies ut til ulike virksomheter.
Her lagres det alt fra bøker til brus, men i øyeblikket lagres først og fremst Covid-19-masker og frakker. Størrelsen på lageret er imponerende.
Om du leser Oppegård Avis neste uke, vil du også få historien og bilder som viser den hemmelige underjordiske tunellen som knytter de to Volvo-bygningene på Trollåsen (Mellomåsveien 1 og Lienga 2).
Les også: Utvider med et nytt lager- og kontorbygg på Trollåsen