Drømmeuker for lokalt business-talent
De siste ukene har vært alt annet enn normale for Anine Johnsen (18). Nå vet «halve» business-Norge hvem hun er.
Du kjenner henne kanskje som 5 på gata-reporter for Oppegård Avis eller som én av to TikTok-dronninger på Oavis-kontoen. Til vanlig går 18-åringen fra Hellerasten på Ski videregående skole hvor hun har entreprenørskap som sin retning. Samtidig med å skolere seg til å bli en fremtidig gründer og bedriftsleder, sjonglerer hun flere deltidsjobber og planlegger russetid.
Nå legges innsatsen hennes merke til langt utover Oppegårds grenser. I løpet av de siste ukene har hun nemlig virkelig fått vise seg frem hos noen av Norges viktigste beslutningstakere.
Tok over Schibsted
Det startet 20. oktober. Da hadde hun, som en av svært få, blitt plukket ut i Ungt entreprenørskap-konkurransen «Leder for en dag». De håndplukkede ledertalentene ble plassert i nøye utvalgte bedrifter, og for Johnsens del falt valget på giganten Schibsted. Hun fikk dermed «lede» det multinasjonale mediekonsernet en hel dag, sammen med konsernsjef Kristin Skogen Lund.
Det ble rett og slett en drømmedag med et unikt innblikk i en toppleders hverdag. Ikke rart det var litt nerver ute og gikk.
– Jeg var ganske nervøs da jeg satt i resepsjonen og ventet på assistenten til Kristin, men da jeg møtte Kristin og kollegene hennes, var alle veldig hyggelige og imøtekommende, begynner Anine.
Dagen besto, ikke overraskende, av en rekke møter, men det ble også tid til å suge til seg så mye inntrykk og informasjon som mulig.
– Timeplanen hennes var ganske full, for å si det mildt. Mellom alle møtene fikk jeg omvisning hos både VG og Finn, og så avsluttet vi dagen med en paneldiskusjon om «Eliter i endring» som Kristin deltok på, forteller hun til Oppegård Avis.
Spørsmålene imponerte
Johnsen forteller om en innholdsrik dag, spekket med avtaler.
– Det var veldig interessant å se hvordan hverdagen til en toppleder ser ut, for den var både veldig hektisk og innholdsrik. Det aller beste med dagen var da jeg fikk stille henne alle spørsmålene jeg lurte på. Da lærte jeg mye nytt, sier 18-åringen.
Nettopp de mange gode og relevante spørsmålene hun stilte, var det som imponerte Schibsted-toppen aller mest.
– Det som kanskje sitter mest igjen er alle de gode spørsmålene Anine stilte. Jeg er skikkelig imponert av nivået på både engasjement og innsikt. Her lærte jeg mye om hvordan vi oppfattes blant unge mennesker, og hvordan de oppfatter det vi gjør og kommuniserer, sier Skogen Lund.
Får viktig innsikt
For Skogen Lund og Schibsted handler det ikke bare om å være «greie med» unge talenter, eller å skaffe seg goodwill i form av positive presseoppslag i lokalpressen. Det handler vel så mye om å være litt tettere på ungdomspulsen.
– Jeg mener vi i Schibsted, som et stort selskap og en stor arbeidsgiver, har et ansvar for å dele med unge mennesker hvordan det er å jobbe hos oss, og på den måten gi dem et innblikk i hvordan arbeidslivet kan være. Minst like viktig, er det at det gir masse innsikt for oss. Jeg lærer alltid mye av å møte mennesker som har en annen bakgrunn eller livserfaring enn meg selv. Og jeg synes alltid det er kjempeinteressant å få unge menneskers perspektiver på det vi driver med, sier Skogen Lund.
Nytt eventyr
Endorfinene fra Schibsted-dagen hadde knapt avtatt før neste store oppgave ventet for Johnsen. I begynnelsen av november var nemlig hun og studiekollega Andreas Horgen på scenen under NHO Service og Handel sin store årskonferanse Handlekraft.
Etter å ha utmerket seg i en såkalt «pitche-konkurranse» i Lillestrøm, fikk Johnsen og Horgin muligheten til holde et fire minutter langt mini-foredrag for en av NHOs viktigste forsamlinger. Der solgte de inn ideen om sin ungdomsbedrift «Future Fashion».
Ikke bare fikk de vise seg frem. De imponerte stort.
– De gjorde en utrolig god figur, og vi er stolte av at de deltok under vår konferanse. De var veldig gode formidlere, og jeg tror de fikk mange positive tilbakemeldinger i løpet av kvelden, forteller Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør for NHO Service og Handel.
Det bekreftes også av Johnsen.
– Vi var nervøse, men det gikk mye bedre enn forventet. Vi fikk god respons og blant annet kom sjefen for miljøavdelingen i Fretex bort til oss og fortalte at de var interessert i et samarbeid med oss. Så vi er veldig fornøyde. Dessuten fikk vi jo snakket med masse nye folk og det er selvsagt nyttig for videre bygging av ungdomsbedriften, sier det lokale talentet.